Härnösand Yippie 12 2016

Efter Åhléns – centrumutveckling i fokus

Inspirationsskiss: ElinderSten Arkitekter

Planerna för centrum tar mer och mer form. Inom ett halvår ska en så kallad masterplan för hela stadskärnan vara klar.
– Då kan vi börja gå från ord till handling, säger Jörgen Eriksson, som har särskilt ansvar för handelns utveckling.

”Den enighet som finns mellan fastighetsägare, kommunen och handlarna är helt unik, skulle jag vilja säga, och dessutom helt nödvändig för att det ska bli bra.”

Härnösand har ett mycket ovanligt läge när det gäller stadskärnan. Nästan samtliga hus ägs av endast två fastighetsägare, Westerlind Fastigheter och Amasten, och de jobbar dessutom intimt tillsammans för att hitta den bästa vägen framåt. Bland annat anlitar de samma arkitekt, Oscar Sten på ElinderSten Arkitekter, som i sin tur har täta kontakter med kommunens stadsarkitekt Thomas Karlström.
– Den enighet som finns mellan fastighetsägare, kommunen och handlarna är helt unik, skulle jag vilja säga, och dessutom helt nödvändig för att det ska bli bra, säger Jörgen Eriksson.

Jörgen Eriksson

Jörgen Eriksson

Han är ansvarig för handeln i det projekt som inte har något direkt namn, men som drivs av de tre parterna. Nyligen hölls ett informationsmöte som alla handlare i centrum bjöds in till och som lockade ett 70-tal deltagare. Där presenterades de tankar och idéer som driver projektet och också några konkreta förslag, till exempel att glasa in Trädgårdsgatan mellan Prismahuset och kvarteret mitt emot.
– Men det är bara en av 100 idéer. Det viktiga är att vi ser stadskärnan som en mötesplats med uteserveringar, butiker och andra ställen att träffas på. Vi måste våga säga att stadskärnan är vårt hjärta och om inte hjärtat fungerar så fungerar inget annat heller.
Han ser framför sig ett samlat centrum med ett brett utbud, gärna med flera udda och unika butiker. Och att alla handlare samlas i en organisation.
– Det vore bra med en enda stark förening som för handlarnas talan, men också med tydliga och enhetliga regler som alla följer, till exempel när det gäller öppettider.
Just när vi pratar kommer det tråkiga beskedet att Åhléns har beslutat att lägga ned sitt varuhus i Härnösand och att det beräknas ske nästa sommar.
– Så klart jättetråkigt, inte minst för personalen. Men allt handlar om hur vi väljer att se det och där öppnas ju i så fall nya möjligheter.
Det faktum att Härnösands centrum inte har utvecklats särskilt mycket de senaste åren vänder Jörgen också till en tillgång.
– Det gör att vi i grunden har ett relativt oförstört centrum. Nu gäller det att vi tittar upp och frågar oss vad vi kan göra tillsammans. Det är en spännande utmaning och kan bli riktigt, riktigt bra.

Artikeln publicerades i Yippie 12 2016 på sidan 10