Härnösand Yippie 8 2016

Hallå där Olle Lidgren

Hallå där Olle Lidgren, som jobbar på näringslivsenheten, Härnösands kommun, med att utveckla besöksnäringen.

Hur har sommaren varit?
– Vi får inga siffror förrän senare i höst, men känslan är att antalet gästnätter har ökat igen. Det säger även Höga Kustens destinationsutvecklingsbolag, som har gjort en rundringning bland anläggningarna. I Härnösand har vi haft fler evenemangsbesökare än någonsin och Birka-kryssningarna var ju en riktig succé.

Har kryssningarna kommit för att stanna?

– Nästa år kommer de tillbaka, det är bestämt, och troligen även året därpå med tanke på hur bra de har gått. En rolig sak är att flera Birkapassagerare har kommit tillbaka senare under sommaren. Det visar att det finns en nyfikenhet att se mer.

Hur har övriga evenemang gått?

– Många har gått bättre än tidigare. Cruisingen hade nästan 2 000 bilar och Stadsfesten fler dagbesökare än någonsin. Båtturen under Ådalen 21 blev fullbokad på nolltid, liksom den första jazzkryssningen. Operafestivalen har också inletts med fullsatta hus. Jag vill också nämna volleybolltävlingen Norrlandstoppen när det var jättemycket folk på Smitingen.

Ådalen 21 på gamla Tobaks. Foto: Jessica Svensson

Ådalen 21 på gamla Tobaks.
Foto: Jessica Svensson


Vad har varit roligast?

– Att vi har sådan bredd på evenemangen, från cruising till opera, och att de fortsätter att öka. Annars var det roligaste känslan att Härnösand verkligen blev en del av Höga Kusten. Härnösand är ett bra besöksmål i sig med nära till alla andra utflyktsmål.

Hur jobbar ni för framtiden?

– När det gäller sommaren förfinar och vidareutvecklar vi det som redan finns. Men den stora utmaningen är att öka övriga årstider och då är ett nytt hotell den absolut viktigaste förutsättningen. Med det kan vi få fler evenemang och möten till stan. Hotellet skulle också kunna locka ungefär samma målgrupp som Birka-kryssningarna, vilket gör att de guidningar och aktiviteter som kryssningsresenärerna upplevde kan erbjudas året runt. Det förstärker utbudet även för övriga boendeanläggningar och Härnösands invånare.

Artikeln publicerades i Yippie 8 2016 på sidan 20