Mat & dryck Yippie 9 2016

Årets företagare planerar för tillväxt (hela tiden)

Fler bilder:

Mycket har sagts och skrivits om Hernö Gin sedan starten för några år sedan. Och det lär fortsätta att både pratas och skrivas om ginfabriken i lilla Dala som erövrar världen bit för bit.
– Vi behöver inte skynda på utvecklingen, den skyndar på sig själv, säger grundaren Jon Hillgren.
Nyligen utsågs han till Årets företagare i Västernorrland och ska den 14 oktober göra upp om titeln Årets företagare i Sverige med 20 andra entreprenörer. Om han vinner så är det en erfaren pristagare som får kliva upp på scenen. Hans gin har vunnit över 40 guld- och mastermedaljer vid internationella blindtester.
– Vårt mål är att vara i toppklass och i Europa har vi vunnit de tyngsta priserna, säger Jon.
– Det stora kvittot är att vi har vunnit flera år på raken. Det visar ju att vi håller jämn, hög kvalitet och inte bara råkade lyckas en gång, säger Johan Wester, som ansvarar för besöksverksamheten.
Hernö Gin ordnar också egna tävlingar. Den 25 september var det Hernö Gin Cocktail Awards, där tio tävlande bartenders skulle göra en cocktail baserad på världsarvet Höga Kusten.
– Vi skickade upp dem på Skuleberget med varsin ryggsäck och så fick de plocka vad de ville, svamp, örter, rötter, bär, och sedan blanda till en gincocktail på det, säger Jon.
Tävlingen arrangerades för fjärde gången, men det var första gången på hemmaplan. Tidigare har den gått i Stockholm och Göteborg.
– Vi vill visa var vi hör hemma och därför flyttade vi hem den hit till Höga Kusten.
Hernö Gin är inte bara ginproducent utan också ett av Härnösands stora besöksmål. Varje vecka kommer i snitt 2-3 grupper på studiebesök och/eller ginprovning och trycket ökar hela tiden.
– Nästa steg är att hitta en lösning för att även kunna ta emot spontanbesök. Kanske behöver vi ha ett ställe där folk kan slinka in och fika, provsmaka, köpa presentförpackningar och annat.
Trots att bränneriet byggdes ut rejält för två år sedan behövs också ytterligare förpacknings- och lagerutrymme.
– Vi ska fortsätta växa och bli fler anställda för varje år, säger Jon.
Som sagt, det är nog inte sista gången vi skriver om Hernö Gin.

 

Artikeln publicerades i Yippie 9 2016 på sidan 16