Näringsliv Yippie 8 2016

Kreativa företag tar plats på biblioteket

Efter bara drygt ett års verksamhet har nu Åkroken Business Incubator i Härnösand sju företag under sina vingar. Inkubatorn har också nya, fräscha lokaler högst uppe på biblioteket.
– Här vill vi skapa en så kreativ miljö som möjligt för företagen, säger affärsrådgivaren Jörgen Eriksson.
De sju företagen har kommit olika långt. Några håller fortfarande på att kommersialisera sina produkter och tjänster, andra har kommit längre. Fortast har det gått för Kotten, som redan har anställt en person som sitter på inkubatorn.
– Kotten är ett formidabelt exempel på hur vi snabbt har kunnat ringa in kunderna och börjat sälja. Nyckeln är att produkten har kommit in i Naturkompaniets butiker.
För att bli antagen till inkubatorn ska företaget vara innovativt på ett eller annat sätt och ha potential att växa. Förutom de sju befintliga företagen har Jörgen ytterligare 5-10 företag eller personer på gång. Och han har haft kontakt med ännu fler.
– Jag vill att tröskeln in ska vara väldigt låg. Vi ger tid till alla som kommer och även den som inte blir antagen får ändå rådgivning, kontakter och hjälp att gå vidare. Så sitt inte hemma och ruva på din idé utan kom hit!

Kotten
• Kotten är en naturlig braständare, en torkad och stearindoppad tallkotte som säljs i fina presentförpackningar
• Kottarna tillverkas av Skogsfrö i Skandinavien AB i Älandsbro
• Kotten säljs på Naturkompaniet och några andra butiker, t ex Curri i Härnösand
• Har en anställd på inkubatorn i Härnösand
• Drivs av Jonas Venström, David Griff, Jennie Hagman och Robert Kraft

Allvar
• Allvar är herrunderkläder tillverkade av skogsråvara från Västernorrland
• Träråvaran kokas på Domsjö fabriker, omvandlas till textilfibrer i Indien och sys på Sri Lanka
• Säljs på NK i Stockholm och Tetre i Härnösand
• Söker fler återförsäljare och mer kapital för att kunna växa
• Drivs av Niklas Gilmark och Stefan Söderberg, båda med rötterna i Härnösand

Runa of Sweden
• Säljer egendesignade smycken som fästes på skjortknappar
• Säljs i egen och andras webbutiker samt i några fysiska butiker, bl a Kalling i Härnösand
• Har det senaste halvåret synts i brittiska Vogue och andra internationella modetidningar
• Drivs av Sanna Grannas

Anton Frans
• Säljer solglasögon som kombineras med medvetenhet
• Varje köp ger ett bidrag till välgörande ändamål och målet är att donera 1,5 miljoner kronor 2016/17
• Sitter delvis på inkubatorn i Härnösand
• Drivs av Peter Antonsson och Tomas Fransson

Lifepulse
• Ett e-hälsoprogram för livsstilsförändring
• Bygger på vetenskaplig forskning som görs tillgänglig på webben
• Målgruppen är främst arbetsgivare som behöver stötta sin personal i livsstilsförändringar
• Drivs av Pernilla Viklund från Härnösand

Public Sense
• Representationsteknik som strategi och varumärkesbyggande verktyg
• Riktar sig till företag, organisationer och andra som behöver stärka sitt varumärke
• Har som mål att bygga ett högteknologiskt laboratorium för övning av t ex presentationer
• Drivs av AnnaCarin Löfgren från Härnösand

Actifie
• En portal för aktiviteter och event, en sorts ”Hemnet för aktiviteter”
• Körs nu i några testområden. Målet är att täcka hela Sverige
• Tittar nu på olika modeller för att generera intäkter
• Drivs av Raage Haji och Khalif Aden Hassan

 

Jörgen Eriksson

– Kom hit med din idé, säger affärsrådgivaren Jörgen Eriksson.

Artikeln publicerades i Yippie 8 2016 på sidan 14