Näringsliv Yippie 11 2013

Ubåtsfabriken

Text Lars Kågström Foto Pawel Maronski

Fler bilder:

Snart börjar världens snabbaste ubåt, The Seal Carrier, byggas i Ramvik. Anledningen? Båtbyggaren Karl-Gustav ”Kalle” Hägglund var trött på att långpendla och då valde företaget att flytta tillverkningen i stället för att bli av med honom.

Det är åter liv och rörelse i Formgummis gamla fabrik i Ramvik, som lades ned så sent som i somras. Det städas och snickras för att förbereda för den nye ägaren. Där går också Karl-Gustav ”Kalle” Hägglund omkring och plockar och fixar och planerar för den kommande tillverkningen av den lilla, exklusiva ubåten Seal Carrier.
Det är alltså han som är den direkta orsaken till att tillverkningen hamnar i just Ramvik. Efter tre år av veckopendling till Vaxholm fick han nog i våras.
– Jag har hus och barn och barnbarn här och det blev för jobbigt att vara borta så mycket. Så jag sade att jag tänkte sluta och söka jobb på hemmaplan.
Men se det gick inte. Under sina år i Vaxholm har Kalle hunnit bli Sveriges kanske bäste på att gjuta i kolfiber och när företaget Defence Consulting Europe i samma veva fick en order på fyra nya ubåtar så ville de absolut behålla hans kompetens.
Dotterbolaget Marine Composite SDV bildades med Kalle som delägare och snart köptes Formgummis fabrik, bara någon kilometer från Kalles hem. Där står nu två av de tre gjutformar som behövs för att bygga skrovet till The Seal Carrier. Den tredje formen ska användas en sista gång i Vaxholm innan den också flyttas norrut.
– Jag ska ner nu och bygga färdigt vår tredje båt. Sedan kan vi dra igång på allvar här.
Fabriken i Ramvik kommer till en början att ha ytterligare två anställda, plus extra personal vid arbetstoppar. På sikt räknar han med 5-6 anställda, men det kan också bli fler.

”Det har varit några kämpiga år, det är alltid svårt att slå igenom med något nytt, men nu ser framtiden ljus ut tycker jag. Vi har inte så många konkurrenter och jag vill nog påstå att vi är världsledande.”

– Det beror helt på hur försäljningen går. Ju fler order, ju mer folk behöver vi.
Kalle har redan anställt en person som ska följa med honom till Vaxholm för att lära sig konsten att gjuta i kolfiber.
– Det är väldigt mycket förberedelser för att få allt rätt, sedan måste själva gjutningen gå ganska fort.
The Seal Carrier finns för närvarande i två exemplar, en prototyp och en som köpts av svenska försvaret. Den båt som byggs just nu är såld till ett land i Asien och de fyra som ska produceras i Ramvik under de närmaste två åren ska också exporteras, till två olika länder.
– Det har varit några kämpiga år, det är alltid svårt att slå igenom med något nytt, men nu ser framtiden ljus ut tycker jag. Vi har inte så många konkurrenter och jag vill nog påstå att vi är världsledande, säger Kalle.
Hans egen historia har också tagit en oväntad vändning. Han började som 18-åring på Utansjöfabriken och skulle förmodligen ha varit kvar där än, om inte fabriken hade lagts ner. Då hade han jobbat där i 24 år.
– Det var verkligen inte roligt när de lade ned. Man vill ju jobba.
Efter en tid av arbetslöshet fick han, lite av en slump, jobbet i Vaxholm. Han kände företagets ägare och meningen var först att han skulle jobba hemifrån med att installera batterier.
– Men när jag åkte ner så blev jag kvar och blev båtbyggare i stället.
Som sådan är han alltså en av Sveriges bästa och från att ha varit avskedad och obehövd är han nu en av nyckelpersonerna när The Seal Carrier ska erövra världen. Det är inte många som håller på med kolfiber och han måste lära upp alla som anställs.
Tidsschemat för de två första båtarna som ska tillverkas i Ramvik är rätt pressat. Båda skroven ska vara klara innan september nästa år. Är det inte nervöst?
– Jo, det är det säkert, säger Kalle och ser lika kolugn ut som han gjort under hela intervjun.

 

Kalle Hägglund

Ålder 47
Familj 3 vuxna barn och 2 barnbarn
Bor Villa i Hälledal

The Seal Carrier – snabbaste ubåten i världen med 35 knop
  •  Är ca 10 x 2 meter och mycket lätt. Kolfiberskrovet väger bara ca 700 kilo
  • Har plats för totalt 8 personer; 2 piloter och 6 dykare. Passagerarutrymmet är vattenfyllt under färd
  • Är världens snabbaste ubåt i ytläge med en maxfart på 35 knop. Kan därmed snabbt ta sig fram över stora avstånd och behöver bara gå under ytan den sista biten
  • Drivs med vattenjet av en dieselmotor
  • Med hjälp av en ”snorkel” kan dieselmotorn även köras i undervattensläge i ca 8 knop
  • På större djup används två elmotorer
  • Kan gå ner till 30-40 meters djup
Marine Composite SDV
  •  Är ett nybildat dotterbolag till Defence Consulting Europe
  •  Har köpt Formgummis lokaler i Ramvik
  •  Ska bygga skroven till ubåten The Seal Carrier
  •  Har 3 anställda plus extrapersonal. På sikt räknar man med att anställa ytterligare 2-3 personer
Artikeln publicerades i Yippie 11 2013 på sidan 42