Härnösand Yippie 5 2016

Borta bra, hemma bäst!

Text Joel Lindström Foto Pawel Maronski

Fler bilder:

Helena Johansson är ett bekant ansikte från shoppingturen. I fyra år har hon varit varuhuschef på Åhléns, efter att ha jobbat som chef på Ikea i flera svenska städer. Men hemma är som bekant alltid bäst.   
– Det var så skönt att komma hem, säger hon.

På kosmetikaavdelningen på Åhléns i Prismahuset håller Helena Johansson och hennes medarbetare på att flytta om. Kassan ska tas bort för att personalen istället ska fokusera på att enbart hjälpa kunderna.
– För mig är kundkontakten jätteviktig. Det gäller att vara social och att kunna bjuda på sig själv och det gillar jag, säger Helena Johansson som har varit varuhuschef för Åhléns i fyra år.
Men för nästan tjugo år sedan var det långt ifrån en självklarhet att hon skulle bo i Härnösand. Efter studenten från Härnösands gymnasium längtade Helena nämligen efter att flytta bort från sin hemstad. Bland annat åkte hon till Spanien för att plugga.
– Jag ville verkligen inte bli kvar här, berättar hon.

Efter ett halvår i Spanien sökte hon sig till Södertörns högskola för att studera internationell ekonomi – med spanska som inriktning.
– Där var det åter igen spanskan som lockade. Jag har alltid varit intresserad av spansktalande länder, i Sydamerika till exempel. Det är härliga länder med stor utvecklingspotential.
Under utbildningen började Helenas intresse för handel växa fram. Under utbildningen började hon jobba extra på Ikea. Efter examen var målet att börja jobba med internationell handel i någon form. Men som det såg ut då var det svårt att komma in på arbetsmarknaden. I samma veva blev hon erbjuden en heltidstjänst på Ikea i Kungens kurva.
– Det är världens största Ikea, men trots storleken är det en fantastisk sammanhållning. Det är en härlig stämning där alla känner alla.

I Stockholm började Helena känna sig som hemma, bland annat träffade hon sin man Peter där. Jobbet rullade på och 2005 gick Helena Ikeas interna säljutbildning. Efter det fick hon sitt första chefsjobb på Ikea och sedan har hon jobbat med ledarskap på många olika positioner inom företaget.
– Jag började som gruppchef och jobbade sedan som avdelningschef. Det var verkligen stor skillnad mot att jobba som säljare. Som chef har man ju ett helhetsansvar och man måste verkligen få det att funka.
Efter några år på Ikea fick Helena 2009 möjlighet att prova en tjänst på Ikeas huvudkontor i Helsingborg.
– Jag började som Sales Leader för två affärsområden, dekoration och säsongsvaror. Det var intressant att sköta kontakten mellan produktutvecklarna och varuhusen. Där var det nyttigt att ha erfarenhet från butiksvärlden. Det var ett otroligt roligt jobb, utmanande med internationella kollegor. En sak som var väldigt intressant var att se vilka utmaningar andra länder står inför, ofta är det annorlunda än här hemma.
Veckopendlingen mellan Helsingborg och sambon i Stockholm blev tuff, och paret bestämde sig att flytta ihop –  i Linköping. Där kom deras första barn, Astrid. Tankarna på att flytta hem till Härnösand igen började komma, och efter en period i Östergötland var det dags att byta både stad och företag.

”Det är helt annat fokus på kunden idag. Förr fick kunden mer klara sig själv. En stor anledning till det är såklart e-handelns intåg. Kundkontakten är en stor konkurrensfördel för varuhusen.”

– Det händer något när man skaffar barn och Härnösand kändes verkligen helt rätt som stad efter att jag varit ute och sett mig om lite. Det var skönt att komma hem.
Hösten 2012 började hon som varuhuschef på Åhléns i Härnösand.
– Detta är ett av Sveriges absolut minsta Åhléns-varuhus. Men vi ska ju sälja samma saker som alla andra vilket gör att vi måste vara lite platseffektivare.
Efter att ha jobbat inom handel i drygt 15 år menar Helena att branschen förändrats mycket.
– Det är helt annat fokus på kunden idag. Förr fick kunden mer klara sig själv. Nu är det annat. En stor anledning till det är såklart e-handelns intåg. Kundkontakten är en stor konkurrensfördel för varuhusen.

En utmaning enligt Helena är arbetet med att utveckla Härnösands handel i en tid där många butiker lägger ned och när flera lokaler står tomma.
– Jag tror att det är viktigt att alla, från kommun till fastighets-ägare, arbetar tillsammans med en tydlig målbild. Då kan det komma något gott ur det här. Jag tycker att Härnösandsborna ser allvaret och är duktiga på att ta sitt ansvar och handla lokalt.

2014 kom Helenas och Peters andra barn, Melker. Familjelivet i Härnösand trivs Helena med.
– När jag flyttade till Stockholm så kändes det på något sätt som att jag alltid skulle bo där. Då var jag ju i en helt annan period i livet! Nu trivs jag så himla bra här med havet och närheten till allt. Jobbet som varuhuschef är stimulerande och utmanande, även om det så klart skulle vara kul att prova något annat i framtiden.
Helenas intresse för Spanien lever kvar, även om det inte brinner som det en gång gjorde. Att resa är ett av Helenas största intressen och ofta är resmålet spansktalande länder.
– Tanken på Spanien dog nog av lite under studietiden. Men spanskan sitter kvar och jag har inga problem att göra mig förstådd på språket. Bland annat har jag varit i Argentina, Peru och Costa Rica. 2007 gick jag längs Inkaleden och besökte Machu Picchu i Peru. Det var en riktigt häftig upplevelse.

3 av Helenas favoritprodukter på Åhléns

”En helt underbar kroppslotion”

Biotherm Lait Corporel
Biotherm Lait Corporel
249 kr
Helena: Detta är något jag inte kan leva utan. Citrondoften är helt fantastisk och den är lätt att smörja in.

”Ett exklusivt påslakan”

Vide
Vide
699 kr
Helena: Ett påslakan gjort av ekologisk bomull som är svalt och skönt att sova i. Dessutom håller det bra. Jag har haft det i flera år.

”Tryffel – den perfekta gå-bort-presenten”

Tryffel
Åhléns
69 kr
Helena: Det här är Åhléns egen tryffel som smälter i munnen. Den finns i tre olika smaker.

Helena Johansson

Ålder 36
Bor Ängesvägen
Familj Sambo och två barn
Gör Varuhuschef på Åhléns Härnösand

Artikeln publicerades i Yippie 5 2016 på sidan 24