Reportage Yippie 1 2016

I huvudet på Lasse

Text Lars Kågström Foto Pawel Maronski

Lasse Näsström har haft kameran som trogen vän i hela sitt liv. Helst försöker han avbilda den fantastiska naturen runt om oss. Men han brinner också för att utveckla upplevelseturismen i Höga Kusten.

Om fotografering

Jag sålde min första bild till Nya Norrland när jag var 14 år. Sedan dess har jag till och från försörjt mig på att fota. Nu jobbar jag framför allt med bostadsbilder till fastighetsmäklare och sportbilder till en stor bildbyrå.
Men mitt förhållande till foto är lite komplicerat. Det jag egentligen brinner för är naturbilder, men det är i princip omöjligt att leva på. Sportbilder är liksom inte lika konstnärligt utmanande. Annars ökar intresset för foto lavinartat nu och det är roligt. Det är ju ett intresse som knyter samman människor, där ålder, kön, ursprung och sådant inte spelar någon roll.

Om naturen

Vi har en fantastisk natur omkring oss, med både höga berg och hav. Och vi bor i princip mitt i den. I höst har det varit mycket norrsken och det syns ju inte inne i stan, men det räcker att ta sig ut till Sälsten. För att inte tala om de isformationer som kan bildas vid exempelvis Notsand. Det är ju inte längre dit än till affären för många.
Jag har alltid varit ute mycket i naturen. Det är balsam för själen. Det blir några ordentliga turer varje vecka och oftast är kameran med. Men ibland är det skönt att vara utan också. Då behöver jag inte frysa för att jag måste vänta in rätt ljus eller något sådant.

Om Härnösand

Ja, då kommer ju naturen in igen. Härnösand är en fantastisk boendemiljö och jag tror att vi ska satsa på att få fler att flytta hit. Nu för tiden är ju arbetsmarknaden rätt flytande och många kan långpendla och distansarbeta. Vi har jättebra kommunikationer norrut och vore de lika bra söderut skulle nog många kunna tänka sig att flytta hit.
Så satsa på bra kommunikationer och god vård, skola, omsorg och fritidsmöjligheter. Det tror jag är rätt håll att bygga från. Får vi hit folk med bra kompetens så blir det efter hand allt mer intressant att också lägga företag och arbetsplatser här.

Om medieutvecklingen

Jag är faktiskt orolig. Medieföretagen började lägga ut material på internet utan att ha finansiering och det har de fortfarande inte. Med sämre ekonomi tvingas de dra ner på journalistiken vilket ger sämre tidningar och därmed färre läsare. Vilket i sin tur ger ännu sämre ekonomi. Det blir en ond spiral.
I jakten på snabba klick blir allting mer snuttifierat, men jag tror att det är fel väg att gå. Folk vill trots allt ha fördjupning, förklaring och bakgrunder och det är sådant som det behövs journalister till, särskilt nu när vem som helst kan publicera saker på sociala medier. Problemet med sociala medier är att det är väldigt svårt att värdera informationen. Vem är det som sprider den och i vilket syfte? Och är det ens sant? Det positiva är ändå att vem som helst med små medel kan nå ut till en stor publik, där är det inte pengarna som styr.

Om turism

Vi har en enorm potential att utveckla turismen, och inte bara sommarsäsongen. Igår var det till exempel folk som surfade ute på Smitingen, samtidigt som det gick att åka både skidor eller skridskor. Men vi blir lätt hemmablinda och ser inte vad som är exklusivt för andra.
Det som växer i världen är upplevelseturism. Folk vill ha äkta upplevelser och många är beredda att betala för det. I somras guidade jag till exempel en exklusiv kinesisk fotoklubb och den största upplevelsen de hade var när de fick smaka Ulf Ögrens egen surströmming i hans barndomshem på Ulvön. Det gäller att vi öppnar ögonen och lyfter fram alla de unika upplevelser Höga Kusten kan erbjuda.

Lasse Näsström

Ålder 50
Familj Sambo och tre utflugna barn
Bor Radhus på Hälletorp
Gör Frilansande fotograf och affärsutvecklare

Artikeln publicerades i Yippie 1 2016 på sidan 14