Reportage Yippie 11 2016

Spela roll

Text Jens Näsman Foto Pawel Maronski

Fler bilder:

Vissa snöar in på fotboll. Andra har musik som sin hobby. I en lägenhet på Kullen i Härnösand spirar en annan typ av hobbyverksamhet där fantasi och inlevelseförmåga är ett måste – fritidssysselsättningen som skapade moralpanik i vissa kretsar under 1990-talet – rollspelet.

Härnösand är inbäddat i ett oväntat tjockt snölager och snålblåsten drar runt hyreshusområdet på Västra Ringvägen. Några av huskropparna uppfördes 1974. Det var samma år som det allra första Fantasy-rollspelet lanserades, ”Dungeons & Dragons”.
– Man kan säga att ”D&D” ligger till  grund för samtliga rollspel som lanserats efter de. Men det har hänt otroligt mycket på senare år, inte minst kring de svenska spelen, säger lägenhetsinnehavaren John A. Jonsson.
Det märks direkt att han vet vad han talar om – en del av hans trerumslägenhet benämns ”Spelrummet”. Väggarna därinne är inte helt svarta, men definitivt mörka nog för att det  azurblå ljuset från rummets två påslagna armaturer, ska ge sken av att rummet inte bara består av ett golv, fyra väggar, ett tak och ett antal materiella ting, utan också en lämplig mix av harmoni och mystik.
John är ursprungligen från Gävle, men flyttade till Härnösand 2003 för att plugga till lärare på Mittuniversitet. Det var också då han för första gången kom i kontakt med spelformen rollspel.
– Jag hade spelat en del miniatyrspel innan, men det här var en helt annorlunda upplevelse. Vi blev rätt snabbt ett gäng studenter som ägnade en stor del av vår fritid till att spela olika rollspel på helgerna, berättar han.
Enligt wikipedia är ett rollspel ett spel där deltagarna antar roller och deltar i ett samberättande, det vill säga, de låtsas vara någon annan än de egentligen är. I rollspel är oftast en person spelledare och resten spelare. Målet är att skapa en intressant och spännande berättelse. Det går alltså inte att ”vinna” i traditionell mening.
Nu kan John titulera sig som Härnösands förmodligen ende rollspelsförfattare i SciFi- och Fantasyfacket.

Vad var det som lockade?
– Jag har alltid gillat Fantasy och läste redan som barn Tolkien, C.S. Lewis och sådana böcker. Jag skrev också rätt tidigt egna berättelser och det är väl det som ligger till grund till att jag inte nöjt mig med att spela en karaktär i ett spel som någon annan hittat på. Jag tycker det är minst lika roligt att skapa helt egna spel som andra får köpa, berättar John.
Tärningen har en central roll i rollspelen.
– Tärningen är slumpelementet i spelen som gör att händelseutvecklingen inte blir exakt det som spelmakaren eller spelledaren tänkt sig.
Men skapar inte det problem för spelledaren?
– Det beror på spelledarens skicklighet. Det gäller att vara flexibel och snabbtänkt så att man får historien att gå framåt ändå.
Vad kännetecknar en riktigt bra spelomgång?
– Jag skulle vilja säga när alla deltagare verkligen blivit engagerade. Sedan är det ändå så att man minns mest de gånger när tärningarna varit med en hela tiden eller tvärtom – att man misslyckats med precis alla uppgifter/uppdrag man ställts inför.
Hur viktig är själva rumsupplevelsen för att ett rollspel ska bli lyckat?
– Jag tycker nog att det underlättar om deltagarna snabbt kommer in i rätt spelstämning tack vare miljön. Det spelas dock rollspel i stora salar när det är konvent, de kan bli riktigt bra de med.
Enligt John är det runt 10-15 personer i Härnösand som håller på med rollspel, men han anar att det finns en tillväxtpotential.
– Det är ju ett antal Fantasy-serier som blivit stora tittarframgångar på TV, inte minst de som sorteras in under postapokalyptisk fiktion (fiktiva berättelser som utspelar sig efter en katastrof av stora mått, till exempel kärnvapenkrig, miljöförstöring, massvält, epidemi eller en invasion av utomjordiska livsformer).
– Sådana rollspelsupplägg finns det oändligt många av i spelvärlden, säger John.
Är rollspelandet ”rumsrent” och accepterat nu? Det var väl till och med bannlyst ett tag på 90-talet?
– Det stämmer. Det gavs ut en mycket debatterad reportagebok av dramapedagogen Didi Örnstedt och konstnären Björn Sjöstedt 1997 där de förde fram en tes att rollspelarna skulle riskera att ”hjärntvättas” av spel som till exempel det svenska skräckspelet ”Kult” som kom ut 1991.
– Det utmynnade i att spelen togs bort från hyllorna i butikerna, men tack vare internet kunde man lösa spridningen den vägen, säger John.
– Alla kan ju inte gilla fotboll, skidor eller andra sporter där man ständigt tävlar. Nej, vissa människor passar helt enkelt bättre för en sådan här hobby.
Finns det även några som det INTE passar för?
–De som har svårt att kliva ur sin roll i spelet och som får problem att återgå till verkligheten. Eller de som inte förstår att det som sägs i en konversation mellan rollkaraktärerna mitt inne i spelet inte är personligt menat mellan själva speldeltagarna.

John A. Jonsson

Ålder 32
Bor I lägenhet på Västra Ringvägen i Härnösand.
Familj Sambon Charlotte och två katter
Aktuell Har släppt sitt tredje egenproducerade Fantasy-rollspel

Mer info

120 000 Medlemmar
Sverok, Sveriges roll- och konfliktspelsförbund, samlar närmare 120 000 (2010) spelintresserade medlemmar, däribland rollspelare och lajvare. På hitta.sverok.se kan man se alla föreningar anslutna till Sverok.

Kolla Johs web
http://www.icarusdream.se

Artikeln publicerades i Yippie 11 2016 på sidan 34