Härnösand Yippie 5 2023

Hanna leder omdaningen

Text Klas Leffler Foto Frida Sjögren

Fler bilder:

Jobbet är omfattande och resultatet ska hålla i femtio år, minst. Hanna Krämmer leder omdaningen av Skeppsbron i Härnösand.
– Ett jättestort uppdrag, konstaterar 26-åringen från Huddinge och verkar trivas med det.
Kommunens planprogram för Skeppsbron har stora vyer. Det handlar om framtidens stråk från Östra kanalbron vid Big boy via Stora torget och vidare hela vägen längs med vattnet ända ut till Hernöverken och Sälstens udde.

Mer grönt och mindre asfalt är en slutsats. Enbart från Fisktorget och Bolagsbryggan fram till Utsprångskajen betyder det att flera stora bilparkeringar försvinner. Det blir nästa stora fråga att bita i för Hanna Krämmer.
– Vi ska ta fram en parkeringsutredning. Det kom jättemycket synpunkter om just parkeringsfrågan från privatpersoner, föreningar, centrumhandeln och näringslivet. Där fick vi lite hemläxa, förklarar hon.

Parkeringarna sätter spår i insändare i Tidningen Ångermanland. I ett svar från samhällsnämndens ansvariga ställs saken på sin spets:
Varför ska ska bilarna ha stans bästa utsikt?
Hanna Krämmer avslöjar att man funderar på ett parkeringshus som ersättning. En plan ska tas fram. Hon antyder att blickar kastas mot Torsviksområdet. Men inget är klart.
Sedan diskuterar vi ekot från 1970-talet då Östanbäcken var nära att rivas för ett p-hus. Där hoppas vi inte hamna igen.
Gående, cyklister, bilister, båtfolk. Alla ska rymmas längs strandstråket.
I princip dras nya gång- och cykelbanor som även ska ledas under brofästet på den kommande nya Nybron. Bilarna, med vissa längsgående p-platser kvar, får maka sig längre och trängre inåt land.

Projektet kryddas med planteringar, parkmiljöer och nya ytor för serveringar. Fyra platser för restaurang pekas ut specifikt. En är vid nuvarande Sams på kajen och två ligger på var sin sida i korsningen Pumpbacksgatan/Skeppsbron där man tänker sig anlägga ett nytt torg.
Vid Bolagsbryggan, kallad Nybrokajen i planen, växer planerna högst. Här hålls öppet för en restaurangbyggnad i två våningar, toppad med en takterrass. Här satsas också på gradänger, trappstegsformade och sittvänliga avsatser ner mot Nattviken.
Restaurang Skeppet stryker med när nya Nybron byggs. Facebook-gruppen Bevara Restaurang Skeppet med i skrivande stund 568 medlemmar ser ut att vara för sent ute. Rivningsbeslut är redan fattat, inom ett eget 200-miljonersprojekt för bron.

Om det kan trösta framhåller Hanna Krämmer att läget tvärs över brofästet har fördelar:
– Det finns bättre sol under längre tid av dygnet vid Bolagsbryggan. Vi ser den platsen som en stor potential.
Plansamordnare Krämmer är född och uppväxt i Huddinge söder om Stockholm. Hon pluggade stadsbyggnad på universitetet i Malmö. Härnösand var ett av många ställen hon sökte jobb på som nyexad – och fick. Sälen-Malung hörde av sig två dagar senare men då var Härnösand liksom redan spikat.
I dag några år senare kunde inte Härnösand ha skaffat en bättre ambassadör.
– Jag trivs jättejättebra. Härnösand är en otroligt välkomnande stad, trevlig stad, väldigt nära stad och med ett enkelt liv som passar mig väldigt bra. Jag vill inte gärna sitta på ett pendeltåg i en timme. Jag vill kunna gå och cykla överallt. Och bara att kunna köpa bostad utan att ruinera sig. Det finns så många fördelar, berömmer Hanna Krämmer. Bäst tycker hon är naturen.
Och sämst, det finns ju alltid ett sämst?
– Det är lite långt ifrån min familj, i Stockholm och Strängnäs, säger hon efter lite fundering.
Hanna Krämmer betonar att hon inte är ensam om Skeppsbroplanen. Hon jobbar ihop med Michael Mallinder-MacLeod, arkitekt, och Matildha Lindström, trädgårdsingenjör.
Men som projektledare blir du ansiktet och rösten utåt. Hur känns det?
– Jättestort. Men nånstans måste man börja och någon måste ta ansvaret. Samtidigt lär jag mig jättemycket av ett så här stort projekt.
Energi verkar hon ha gott om, energi och kraft. Det blir väl så efter många utflykter i naturen och efter idog träning på Boxen bigsmile, gymmet på Hernöverken, där hon också leder två grupper i veckan som coach vid halv sju på morgnarna.

När vi vandrar Skeppsbrons planstråk fram dyker detaljer och frågor upp:
• VID ÖSTRA KANALEN föreslås längsgående parkering för att få plats med gång- och cykelbana och sittplatser mot vattnet.
• PÅ FISKTORGET föreslås torgyta eller kanske en tillbyggnad på konsthallen.
• CYKELSTRÅK som diskuterats längs vattnet nedanför residenset får nej. Folk ska hellre ledas in över torget ”för att främja stadslivet”.
• FASADERNA MOT BOLAGSBRYGGAN får gärna öppnas upp med verksamhet, Westerlinds som äger fastigheten är vidtalade.
• KORSNINGEN PUMPBACKSGATAN/SKEPPSBRON omvandlas till torg. Ingrepp som syns här i dag är en annan sak. Det handlar om förberedelser för tillfällig bro medan Nybron byts ut.
• NEJ, DE STÖRSTA KRYSSNINGSFARTYGEN kommer inte att få plats vid Utsprångskajen. Men mindre fartyg från Kustbevakningen, Försvarsmakten och sjöfartsutbildningar och även mindre kryssningsfartyg ska kunna lägga till.
Någon har föreslagit strandpromenad med palmer i Härnösand precis som i Las Palmas. Mysigt kanske, men inte helt klimatanpassat.
Umeå fungerar bättre som förebild.
– En stad som också har mycket vinter och ändå lyckats få ett bra kajband, där bilarna har tagit ett steg tillbaka för att ge plats åt folkliv. Det vill vi på Skeppsbron också. Inte bara en transportsträcka för bilar, utan man ska kunna ta sin söndagspromenad där, menar Hanna Krämmer.

Andra intryck från Umeå är uppvärmda bänkar på vintern samt tillfälliga ytor som kan växla evenemang beroende på säsong. Här florerar exempel som food trucks, isrink eller sparkbana, basket, uteserveringar, konserter, marknader.
Just tillfälliga lösningar och chansen att växla låter tilltalande eftersom inget är för evigt givet.
– Man ska inte bygga fast sig. Det som vi tycker är bra nu kanske vi inte tycker om 50 år, säger Hanna.

Något som kommer att synas redan i sommar på Skeppsbron är kopplat till projektet Street Moves, ett samarbete med Arkdes, Statens centrum för arkitektur och design. Utrymmet mellan Sams på kajen och väntkuren för Ådalen III ska fyllas och prydas med planteringar, bänkar, belysning, blomlådor och en stor gatumålning. Det är planen.
Åtminstone blomlådorna ska förfärdigas av gratis virke från förlisningen utanför Härnön i vintras.
Detta på kort sikt alltså.

På längre sikt tar planen för Skeppsbron uttryckligen höjd för 100 år framåt.
Skeppsbron ingår i kommunens investeringsprogram för tio år framåt.
Och någon gång i år ska kommunfullmäktige ta beslut om själva planprogrammet.
Frågan är hur länge Hanna Krämmer personligen blir kvar.
– Det undrar jag också. Jag tänkte när jag började att det blir väl ett halvår, man provanställs ju på sex månader. Sen tänkte jag kanske ett år. Nu har jag varit här i fyra år i november.

HANNA CLARA KRÄMMER

ÅLDER 26
YRKE Plansamordnare på Härnösands kommun
FAMILJ Mamma, pappa, två systrar, en bror, och ”en underbar Härnösandsfamilj beståendes av kollegor, vänner och Boxen-familjen”
BOR Lägenhet på Norra kyrkogatan
FRITID Träning, (coachar på Boxen bigsmile), är mycket ute i naturen, lagar gärna mat utomhus, gillar att äta och må gott med kompisar

Skeppsbron rustas upp permanent 2027–2029. 60 miljoner kronor har avsatts.

De fyra viktigaste punkterna:
• Mer grönska, blomster och parkmiljöer och mindre asfalt.
• Skapa fler målpunkter, aktiviteter och mötesplatser i området, som fungerar året runt.
• Ordna nödvändig och hållbar infrastruktur för gående, cyklister, bilister och båttrafikanter.
• Omfattningen och placeringen av havsnära parkeringsplatser behöver ses över.

Det här händer nu:
Planprogrammet ska godkännas i samhällsnämnden och kommunstyrelsen och antas slutligt av kommunfullmäktige.
Samrådstiden har gått ut formellt men det går ju att påverka via politikerna.

Andra tunga projekt:
Andra tunga projekt i kommunens investeringsplan är Nybron och Utsprångskajen.
Nybron planerar man byta ut 2024-2026.
Utsprångskajen renoveras
2025-2027 och Nybrogatan 2025-2028.
Bolagsbryggan (Nybrokajen) föreslås åtgärdas i samma veva som Nybron 2026. Området kommer att vara avstängt på grund av brobygget och då passar man på.

Artikeln publicerades i Yippie 5 2023 på sidan 24