Härnösand Yippie 6-7 2023

Smitingen med nya ögon

Text Lennart Lundberg

Fler bilder:

…att kombinera natur, komfort och en känsla för estetik

Nu har de åter hälsat på i Härnösand och på Smitingen. Det franska företaget Huttopia. Detta för att på plats och ställe se den plats där deras nästa campingplats ska byggas med start i september.

OM FÖRETAGET HUTTOPIA
Huttopia är ett familjeägt företag som startades av campingälskarna Céline och Philippe Bossanne. Efter att ha bott i Toronto i några år återvände Céline och Philippe till Frankrike inspirerade av vad de upplevde på sina resor till kanadensiska och amerikanska nationalparker. Det var då idén om Huttopia föddes.
De uppskattade att man faktisk kan slå upp tält i hjärtat av vackra miljöer och ville dela den upplevelsen.
Genom att kombinera natur, komfort och en känsla för estetik, lade detta tillvägagångssätt grunden för vad som har kommit att bli mer känt som ” glamping ”.
Inspirationen kom från kanadensiska jägares tält och från stugor i skogen.
Företaget Huttopia startade med en liten, lantlig camping i Alperna i Frankrike år 2000. Idag finns det mer än 60 Huttopia-platser på tre kontinenter, och fler är på gång.
Under årens lopp har företaget utvecklat sitt eget sätt för att identifiera idealiska platser, planera och utveckla dessa platser. De har också sina egna idéer om hur platsen ska se ut. Därför har man låtit tillverka tält och stugor enligt företagets egna specifikationer vilket gör att man erbjuder specialdesignade stugor eller tält i naturmaterial.

7 VIKTIGA PUNKTER FÖR NYA SMITINGEN

1. Huttopia är, precis som vid starten, ett familjeföretag, majoritetsägt och förvaltat av dess grundare.

2. Det kommer även i fortsättningen att finnas en restaurang på stranden. Enligt avtalet ska det finnas en servering öppen för allmänheten under perioden 1 maj-30 augusti.

3. Den allmänna parkeringen förändras inte. Avtalet säger att campingägaren ska ordna parkeringar för campinggästerna inom det egna campingområdet.

4. Det måste byggas en vatten- och avloppsanläggning till campingen. Enligt avtalet ska campingägaren ansvara för det.

5. Avtalet träder i kraft 1 september 2023. Sommaren 2023 blir det alltså precis som vanligt på Smitingen.

6. Stranden och omgivningarna är fortfarande tillgängliga för alla. Enligt avtalet ska campingägaren också kostnadsfritt erbjuda omklädningsrum med wc och dusch för allmänheten.

7. Det är ett så kallat tjänstekoncessionsavtal där campingägaren betalar en årlig avgift för markområdet och står för alla kostnader för att bygga och driva campingen. Avtalet träder i kraft 1 september 2023 och gäller i 35 år, till år 2058.

Källor: Huttopia och Härnösands kommun

SMITINGENS 100-åriga HISTORIA

Härnösandsborna har under 100 år samlats på Smitingens sand för att bada, leka och umgås. Stranden blev för första gången tillgänglig för allmänheten i större omfattning i slutet av 1920-talet då den första riktiga vägen till stranden drogs fram. Badet drevs sedan i många år av den lokala entreprenören Hilding Zetterlind. Stranden var då inhägnad och alla som ville bada betalade inträde.
På stranden drev Zetterlind ett sommarkafé med tillhörande dansbana där det dansades till grammofonmusik på lördagkvällarna och hölls ”tedans” på söndagarna. Smitingen var en plats för möten och aktivi-teter för alla åldrar.
På klipporna fanns länge ett hopptorn där stadens våghalsar visade upp sina konster, ofta inför ganska stor publik.

Artikeln publicerades i Yippie 6-7 2023 på sidan 20