Näringsliv
21 år med Linboa

Fler bilder:
21 är för många synonymt med oslagbart. 21 är också så många år som Katarina Lindroth drivit butiken Linboa. Allt började i liten skala i Sundsvall och en dag kanske det också avslutas på det sättet. Men nu är det 21-årsjubileet som gäller och en handfull nya idéer att eventuellt förverkliga.
Katarina började i liten skala i Bosvedjan, Sundsvall.
– Det var i en bod på mammas tomt och jag sålde bara linnekläder. Därför kändes det logiskt att kalla den för Linboa.
Inledningsvis satsade hon också på hemmapartyn.
– Det var min mamma som gav mig idén till det här, säger Katarina och tittar ut över den unika butiken på Trädgårdsgatan.
– Hon jobbade med lintyger i en egen butik och jag var anställd av henne. Jag följde med henne på olika mässor när hon gjorde inköp. När mamma lade ned sin verksamhet startade jag min.
– Jag åkte hem till folk, drog ihop ett antal tjejer och visade upp det jag hade.
– Ibland sålde jag mycket men ibland nästan ingenting och det var väldigt mycket packa upp och packa ner och förberedelser och åkande runt… Till sist landade jag i att skulle jag göra något mer av det, skulle det vara i en större butik.
Där och då började Katarina titta efter lämpliga lokaler.
– Jag tänkte att det skulle vara lättare att etablera en butik i Härnösand, där konkurrensen inte är lika hård som i Sundsvall och det heller inte fanns någon renodlad butik med linprodukter.
Och så blev det.
– Först flyttade jag in i en lokal på Storgatan men sedan blev den här ledig och den kändes optimalare för mig.
Här har Katarina med tiden fått allt fler kvadratmeter att husera på.
– I takt med att det blivit lediga ytor har jag hyrt dem, ler hon, men nu är det tillräckligt.
Att ha en butik med till dominerande delen produkter tillverkade i naturmaterial – lin, bomull och viskos framför allt – var ett självklart val för Katarina.
– Jag älskar det. Kvaliteten är hög och de är sköna att ha på sig.
– Sedan har jag även sett till att det mesta finns i ett brett spann av storlekar. Jag hade bara damkläder de första åren men numera har jag också en del för herrar.
Som butiksägare är hon – det erkänner Katarina utan omsvep – ett kontrollfreak.
– Det finns sånt som jag alltid vill sköta själv, som kassahanteringen. Inte för att jag saknar tillit till andra utan för att jag känner mig trygg med att göra det själv.
– Mina starkast drivkrafter är att förnya och förändra. Butiken måste vara levande, det måste hända saker i den regelbundet för att jag ska må bra och det tror jag också är en av de faktorer som gjort att Linboa funnits i så många år. Kunderna vet att det inte ”står stilla”.
Hon beskriver det som att hon vill att butiken ska kännas ”… som en stor godisbutik”.
– Och då tänker jag mycket på kulörerna. Du ska bli inspirerad och glad av att gå omkring bland hyllorna och borden.
Det finns två personer vars stöd Katarina Lindroth är extra tacksam för; hennes mamma och bonuspappa.
– Utan dom hade jag inte varit där jag är idag, säger hon.
– Dom har alltid ställt upp för mig under alla dessa år, bland annat genom att åka på mässor åt mig.
En annan stöttande person, som dessutom bor under samma tak som Katarina, är hennes man.
– Han jobbade för Kriminalvården tidigare men blev sjuk och jobbar nu med mig till viss del. Han gör lite finsnickerier till butiken och en del annat.
Utöver det har Katarina en anställd person på deltid.
– Visst blir det långa arbetsdagar och mycket administrativt jobb på kvällar och helger. Det sliter på en, säger hon allvarligt.
– Jag vill ju också ha tid med familjen och försöka ägna mig åt mina stora intressen för att pyssla i trädgården och inredning. Får jag göra det, ger det mig energi att lägga på butiken.
Pandemin och den efterföljande lågkonjunkturen påverkade Linboa negativt precis som många andra butiker.
– Har du hållit på i 21 år har du i alla fall en hyfsat stabil grund att stå på så vi har klarat oss hyfsat. Vi har många stamkunder och har även bra försäljning till de turister som kommer med kryssningsfartygen.
– Det här med båtarna är så bra för stan. Det blir mer liv och rörelse. Det märks generellt att för varje år ökar intresset för Höga Kusten och Härnösand var ju tidig med att använda sig av Höga Kusten i sin marknadsföring. Det har varit positivt för hela stan och för handeln, säger Katarina.
Den 1 juni var det 21 år sedan hon startade Linboa.
– Ser jag tillbaka på allt är jag ganska nöjd med hur det blivit.
– Men det kommer inte att bli 21 år till med mig som ägare, d e n orken har jag inte, skrattar hon.
KATARINA LINDROTH
ÅLDERE 49
BOR Sundsbruk, Sundsvall
FAMILJ Sambon Mikael och sönerna Denzel 17, River 12
YRKE Egenföretagare
FRITIDSINTRESSEN Inredning och trädgård
FAVORITPLATS Smitingen
DET BÄSTA MED HÄRNÖSAND En mysig stad, nära till allt och med ett bra utbud
0 comments