Näringsliv
Morris, 13, peppar unga idrottare

Alla mår bra av motivation och pepp. Det anser Morris Backström, 13 år, som tillsammans med Lena Backström startat ett företag inom sportmotivation.
– Jag har startat den här webbshopen tillsammans med min mamma. Hon driver företaget bakom webbshopen och gör alla layouter och anpassningar medan jag sköter försäljning och marknad, berättar Morris Backström.
Med affischer med budskap som ”Träna trivs utvecklas”, ”Träning gör en hockeyspelare” och ”Du kan mer än du tror”, vill Morris peppa barn och ungdomar att fortsätta satsa på sin idrott.
Det började med att några klasskamrater startade ett företag med så kallad dropshipping. De köper saker från andra länder för att sedan säljas. Då ville Morris också starta företag och efter diskussioner vid middagsbordet föddes idén om att tillverka och sälja motivationsaffischer.
– Affischerna kan vi tillverka lokalt och vi trycker lokalt hos Kopieringsbyrån Forhaug, berättar Lena Backström.
De startade företaget i november och efter helgerna är man igång på allvar med webbshoppen. Hittills har man gjort motivationsaffischer för tennis, badminton, fotboll och ishockey. Men fler sporter är på gång.
– Vi vill nu nå ut till många föreningar och få många barn och unga att bli peppade att fortsätta med sin idrott. Visst vill vi gärna tjäna en liten slant. Men vi gör det mest för barnen och ungdomarnas skull. Många vill ha pepp och det här är en bra påminnelse i vardagen, säger Morris.
Han hoppas att kunderna ska hitta just de där produkterna som gör att de blir påmind om allt det bra sporten för med sig.
– Jag spelar tennis till vardags, men även golf på somrarna och vet att pepp behövs, säger Morris.
Nu ska man produktutveckla och starta samarbete med föreningar för att kunna sälja profilerade affischer, kalendrar eller vykort med motiverande texter, bra bilder och med föreningens logotyp.
– Många föreningar har ju tröttnat på att sälja kakor, kalsonger och allt som alla andra föreningar säljer och vill testa något nytt.
Morris och Lena hoppas på att föreningarna ska vilja samarbeta på olika sätt. Dels som återförsäljare, dels till den egna verksamheten.
– Man brukar säga att ett bra sätt att nå ut med värdeord är att sätta dem i en tavla någonstans där många ser den, sägerLena Backström.
0 comments