Podd
Nytt hotell lyfter Härnösand

Det står Hernö Gin Hotell Höga Kusten ovanför entrén till nya hotellet på Kanaludden. I årets första avsnitt av Härnösandspodden möter du två gäster som brinner för att ge människor upplevelser utöver det vanliga. De vill bidra till att sätta Härnösand och Höga Kusten på den internationella turist- och besökskartan. Ulrika Westin är ny General Manager för Hernö Gin Hotell och Mattias Peterson, ny vd för Höga Kusten Destinationsutveckling – ett bolag som just fyll tio år.
NYA BARHÄNGET BÅDE UTE OCH INNE
Lyssna till hur Ulrika tar dig med på en rundtur i det nio våningar höga hotellet. Baren och restaurangen som vätter mot Södra Sundet kan bli ett nytt vattenhål för Härnösandsbornas afterwork och för hotellets gäster. Där går det bra att beställa något alkoholfritt, äta en bit mat eller ta en gindrink med samma namn som restaurangen – Southside. Som även har en uteservering sommartid.
TVÅ ÅTERVÄNDARE
Mattias har alltid längtat tillbaka till Härnösand och Höga Kusten efter att ha varit Moderaternas partiombudsman i Västernorrland på 1990-talet. Bodde i Wikmanska huset – mittemot det nya hotellet.
Ulrika som växt upp i Timrå har varit chef för flera hotell i Sundsvall och återvänder till hotellbranschen igen efter att ha drivit eget företag och utbildat sig till gestaltterapeut under några år.
HÖGA KUSTEN TOPPAR STATISTIKEN
För Ulrika känns det nya hotellet och varumärket Hernö Gin som ett starkt draglok för turism- och besöksnäringen och en självklar port till Höga Kusten. För Mattias som har sin bas i Ö-vik kan han efter 15 månader på nya vd-jobbet, glädjas över att 22 procent fler utländska besökare hittat till Höga Kusten sommaren 2024. Sverige i övrigt hade ett tapp på -0,7 procent. Även svenska besökare ökade med 5,1 procent.
ALLTID EN NIVÅ TILL
”Alltid en nivå till” är mottot för den strategi Höga Kusten Destinations-utveckling valt för att till 2030 dubblera omsättningen inom besöksnäringen. För varje år blir Höga Kusten 8 millimeter högre, så mottot stämmer överens med verkligheten. Höga Kusten tog också hem priset som ”Årets Destination Sverige” på Elmia Husvagn och Husbil – Nordens största mässa för det mobila livet.
LEV BÄTTRE MED HÖGA KUSTEN TID
Ulrika gläds över alla nya medarbetare hon fått möta och anställa. Kön var lång utanför hotellet när rekryteringen drog i gång i höstas. Flera blir nya härnösandsbor och även Sundsvalls Bröllopsmässa flyttar till Härnösand i år den 1 mars.
Mattias ser alla besökare som nya möjliga invånare i länet. Här kan man få allt, jobb, karriär, livskvalitet och uppleva HögaKustentid. Lite långsammare känslomässigt, mindre stressigt och ändå får man lika mycket gjort.
– Det är fantastiskt, tycker både Ulrika och Mattias. Så njut av nytt ett poddsamtal och koppla av med lite ”HögaKustentid”.
För härnösandspodden.se
Dag Jonzon, poddvärd
0 comments