Reportage Yippie 10 2024

Filip blandar skräck – och överlevnad

Text Annacarin Ahde Foto Frida Sjögren

Fler bilder:

Kreativitet är inget Filip Sjödin går och saknar. Den flödar! Och på så många sätt!
Filip har precis nu (22 oktober 2024) premiär av sitt alldeles egenhändigt utformade dataspel.
– Jag skulle säga att det är en unik blandning av klassiska överlevnadsspel och ett atmosfäriskt skräckspel, säger Filip när han ska återge upplevelsen

Som spelare får du utforska en paranormal zon där hemskheter har drabbat området och befolkningen.

Spelaren har till sin hjälp en gammal rostig bil som fungerar som huvudkaraktärens hem- och återsamlingspunkt efter expeditionerna ut i området, men för den sakens skull, är du inte nödvändigtvis trygg ens där…

Spelet har testas av betrodda och han har också skapat en demo som vem som helst kan prova på.

– Det handlar så mycket om feedbacken man kan samla in under tiden, säger Filip. Det är så avgörande för hur bra produkten är när den väl släpps.

Själv är jag så fascinerad över att han gör allt själv. Programmering, historien, karaktärerna, 3D-modellerna, animationerna, för att inte tala om musiken. Allt det där stämningsfulla som liksom resulterar i ett paket av upplevelser, rakt ner i datorn, för mer eller mindre vem som helst.

– Det har varit riktigt roligt att göra allt, skrattar Filip till. Det är otroligt varierat, många hattar liksom. Det har nog varit det roligaste av allt.

Omväxling förnöjer onekligen, och väl är väl det.

Nu står han lite på spänn inför releasen av spelet, 22 oktober. Plattformen du hittar spelet i heter Steam och finns lättillgänglig för alla, oavsett vilket spelintresse man har.

– Nervöst är det ju, erkänner Filip. Programmering är där jag känner mig tryggast, marknadsföring däremot… Det känns längre ifrån mig.

När frågan kommer hur det kommer sig att han valt att vara kvar i Härnösand, är det ganska enkelt.

– Jag har min familj här, nära ut till naturen och jag bor bra och billigt, säger han.

Kanske att utrymmet för kreativitet fått lite extra plats ändå. För Sverige är en stor del i miljöbeskrivningen i detta spel, om än fiktivt! Vilket märks på platsnamn och karaktärsnamn i spelet.

Blir det någon releasefest?
– Jodå, men inte nu. Nu ska jag fokusera på feedback på releasen, ler Filip. Men efter det, absolut!!!

Filip Sjödin

Jobbar: Spelutvecklare i egen regi

Familj: Mor, far och syster

Intressen: Natur, resa, löpning, discgolf och säsongens utbud som tex svampplockning

Utbildning: Dataingenjör

Horror Driven

Plattform: Steam

Kategori: Överlevnad, problemlösning, skräck

Utvecklare: InputAlfa

Release: 22 oktober 2024

Artikeln publicerades i Yippie 10 2024 på sidan 12