Nostalgibilden
Internationellt besök på Myran
I somras var jag ute på ”Hitta Ut orientering”, kul att besöka platser i kommunen där jag knappt varit trots att jag bott här i över 70 år. Lika kul var det att traska runt och leta kontroller i min barndoms skogar uppe på Brännan.
Skogen uppe på Kapellsberg var ett spännande distrikt för kvarterets grabbar och ibland utforskade vi även området vid Volontärvägen bort mot Myran. Numera är det radhus och villor, på de öppna fälten finns det nya sportfältet med sina fotbollsplaner.
Två av Hitta-Ut-orienterings kontroller låg utmed kilometerspåret, och jag drog mig till minnes att det låg någon slags motorbana i krokarna. Idag är allt igenvuxet, men med lite god vilja så kan man märka att det funnit aktivitet på platsen.
Går man in på Eniros fina karttjänst där man kan jämföra dagens karta med äldre flygfotografier så syns banan tydligt: https://kartor.eniro.se/?c=62.632468,17.986250&z=16&l=historic Om man läser Yippie på nätet ska det inte vara svårt att hitta. Intressant att Eniro har bilder från historiska flygfotograferingar från 1940-talet och framåt.
Månadens bild är just från Myran. Den är tagen sommaren 1983, troligen sista helgen i juli. Flygsällskapet Myran i Härnösand (tror jag det hette på den tiden) hade internationellt besök med plan från både Sverige, Danmark och Tyskland.
Myrans flygfält ställdes i ordning under senare halvan av 1960-talet, och ett av ungdomens minnen var när konstnären Bengt Lindström flög upp från Paris i sin dubbeldäckare. Det var om jag minns rätt en de Havilland Tiger Moth, ett skolplan från tidigt 30-tal. En minst sagt häftig maskin byggd mestadels i trä och segelduk.
Under 70- och 80-talen diskuterades flygfältets vara en hel del. Det fanns förslag att bebygga med bostäder, men man beslutade att nyttja Gånsviksdalen i stället. Flygfältet ansågs ha betydelse för brandflyget och sommartid deltog man i patrullflygningar för att kontrollera skogsbränder.
På bilden från besöket 1983 ser man tre plan, och med hjälp av internet kan man utan större problem få reda på en del om planens historia. SE-AUF finns numera i Alingsås. Det är en Piper J3C-65 Cub tillverkad 1944. Den användes av Army Ground Forces för transportuppdrag i slutskedet på andra världskriget. Det andra svenskmarkerade planet, SE-ESC är en Cessna från 1947 som bland annat tillhört Sollefteå Flygklubb.
I mitten finns en utländsk gäst, OY-AFW, en Taylor J2 Cub från 1936, året innan tillverkaren bytte namn till Piper. Den levererades till Sverige som SE-AEW 1936 och hade en brokig historia innan den hamlande i Danmark 1960, där planet fortfarande är i flygdugligt skick. 1947 flögs den under namnet ”Majros” av firma Hälsingeflyg för att bland annat ta flygbilder av gårdar i de nordligaste landskapen. 16 juli 1948 havererade planet vid en nödlandning vid Gådeå i Härnösand.
Förra månadens bild fick respons med en bild på prosten Siléns krockade bil. Det skulle vara kul om någon av Yippies läsare minns någonting kring haveriet 1948. Bilder från flygfotograferingen? Kanske något minne från haveriet. Motorbanan? Och ”Majros” kanske har levererat något bild man hittar på Eniros kartor…
0 comments