Näringsliv Yippie 11 2023

Per spårar upp nya affärsidéer

Text Olof Wigren Foto Kenneth Zetterlund

Per Vikström har i fler decennier verkat i musikbranschen, som genomgått omvälvande förändringar de senaste 20–25 åren. Kontrollen och de stora intäkterna har flyttats från upphovsmän och artister till jättebolag och digitala superentreprenörer.
Nu är Per en av dem som startat ett spännande projekt som kan bidra till att jämna ut maktbalansen en aning.

Kort resumé: Per Vikström är trummisen som blev producent och manager, haft egna studios och samarbetat med bland andra Peter, Bjorn och John och The Radio Dept., legat bakom galor, Broöppning, turnéer och kuskat mellan städer på olika kontinenter. Helt enkelt hållit ett högt tempo, ständigt anpassat sig till förändringar och haft kreativiteten som en nära vän på vägen.

Det var när Per Vikström rehabiliterade sig efter ett komplicerat ingrepp – ”jag hade ett svårt hjärtfel, operationen räddade bokstavligt talat livet på mig” – som han fick grundidén till det som nu döpts till Anekdote. En möjlighet för exempelvis artister, konstnärer, föreningar, organisationer samt små och medelstora företag att skräddarsy mobil-appar (iOS och Android) för att driva trafik till sina verksamheter, skapa affärer, interagera med kunder och fans och marknadsföra sig på ett smart och effektivt sätt – utan att det ska kosta skjortan.
– Jag gick många, långa promenader efter min operation och lyssnade på poddar. Det var kul och intressant initialt, men efter ett tag kändes formatet stelt och min spontana tanke var att vem som helst ska kunna berätta en rolig och intressant historia rätt in i mobilen och skicka in den för publicering. Det finns många starka subkulturer där ute som älskar en bra historieberättare.

Men du är väl ingen teknikguru egentligen, hur har Anekdote växt utifrån din grundidé?
– Jag sprang på min kollega Susanna Berggren, som jag känt i över 20 år, av en ren slump för tre somrar sedan. Hon är ett tech-geni som till vardags jobbar med intelligent automation och mjukvarurobotar. Det var faktiskt Susanna som kläckte namnet Anekdote baserat på grundidén till konceptet. Tankarna formades till något som vi kände borde vara tilltalande för många, göra fler mindre beroende av branschjättar, äga sitt innehåll och kundkontakterna.

Utveckla det!
– Traditionella hemsidor är relativt döda idag då människor lever sina liv i mobilen. Man behöver även dämpa beroendet av sociala medier och de algoritmer som styr att alla får allt sämre genomslag på sina inlägg.

Hur långt har ni kommit?
– Just nu är vi på beta–stadiet och förfinar lösningen ytterligare. Användare får skapa ett konto kostnadsfritt och klicka runt i plattformen och testa sig fram. Parallellt med det jobbar vi med att träffa intressenter, som är beredd att gå in med pengar. Och intresset är stort. Sedan vi startade för två år sedan har vi kommit med i BizMakers inkubatorprogram och fått utvecklingsstöd från Almi, Region Västernorrland, Kulturrådet och Kulturbryggan – och det är jäkligt kul.

Vad kostar det att börja använda Anekdote?
– När kunden är redo att publicera sin app kommer de att betala en månads-prenumerationskostnad baserat på hur många följare de har i sin app. Det handlar om en bråkdel av vad en individuellt framtagen app kostar. Dessutom är det varken komplicerat eller tidskrävande.

Vem som helst kan bygga sin egen app! Vad ser du framför dig? Hur stort kan det här bli?
– Kan vi få avtal med de investerare vi förhandlar med nu och ta de steg vi vill, ser jag framför mig att vi kan bli en viktig spelare på en global marknad.

Om du jämför detta med allt annat du gjort, hur inspirerande, meningsfullt och roligt är Anekdote?
– Redan nu är det sanslöst roligt och jag tror att det kommer att bli det bästa som jag någonsin varit inblandad i. Och det värmer mitt hjärta att tänka på att det här kommer att göra gott för så väldigt många. Anekdote är en möjliggörare för många mindre aktörer att knyta starkare band till sina följare och bygga en bättre business.

PER VIKSTRÖM

ÅLDER: 54
BOR: Växelvis i Härnösand och Stockholm. ”Målet på sikt är att det ska bli mest Härnösand.”
FAMILJ: En bror samt en amerikansk familj som jag är väldigt nära sedan året som utbytesstudent.
YRKE: Entreprenör och kreatör.
DRIVKRAFTER: Jag vill vara en möjliggörare.

Artikeln publicerades i Yippie 11 2023 på sidan 50