Näringsliv Yippie 6-7 2023

Håller ångan uppe

Trots sämre tider

Text Olof Wigren Foto Frida Sjögren

Fler bilder:

Det finns inte precis en uppsjö av dem. De där unika butikerna, som inte ingår i en kedja utan är helt fristående.
Curri på Storgatan är en sådan och ägaren Johanne Svanberg ser en stor fördel i att kunna forma sitt sortiment utan att vara styrd av något eller någon.
– Jag tycker om att vara självständig på det sättet. Det gör butiken personlig, säger hon.

Johanne Svanberg är född och uppvuxen i Härnösand men har sökt sig ifrån stan vid tre tillfällen. Två gånger till Stockholm. Sedan bodde och jobbade hon i Australien under tre–fyra år i början av det nya millenniet.
– Jag fick anställning på klädtillverkaren Diesel i Sverige och jobbade med deras skokollektion. Sedan hamnade jag på deras kontor i Australien.
– Det var lärorika år, säger hon, men jag fick hemlängtan till sist.

Hemstaden lockade. Och där har hon haft sin bas de senaste tjugo åren, jobbat på olika arbetsplatser – bland annat Hotell Royal – innan hon 2007 förverkligade en dröm; att starta eget.

Men den inredningsbutik som hetat Curri sedan invigningen, skulle egentligen ha hetat… JUS.
– Detta efter mina initialer: Johanne Ulrika Svanberg. Men det blev lite strul, jag tänkte om och tog hjälp av en byrå för att ta fram ett nytt namn. Det landande i Curri. På butiksresans gång har Johanne bytt lokaler för Curri fyra gånger.

Porslin och glas har dominerat på hyllorna och borden i alla år.
– Sedan har jag alltid försökt vara lyhörd och uppmärksam på trender. Som när det exploderade av matlagningsprogram i alla TV–kanaler. Då plockade jag in rätt mycket köksprylar.
– Så snart det sänts ett program där det användes någon ny pryl kom kunderna in och frågade efter ett likadant och jag har fortfarande många grejer för köket i butiken. Matlagning och bakning är ju något som många är intresserade av och TV–programmen med sånt innehåll fortsätter att vara populära.

Till storsäljarna för Curri hör Mumin–produkter.
– Förr sålde jag mest av muggarna men det senaste året har kläderna för små barn gått om. Johanne har noterat att starka färger kommit tillbaka, både inom glas, porslin och tyger.
– Grönt, blått, rött och gult är inne. Och det är ju jättekul. Men det finns fortfarande en viss, jag ska inte säga rädsla men försiktighet hos många. Det tittas på det där färgglada men sen köps det något i beige (skratt).

Jag frågar Johanne:
Tycker du att härnösandsborna är duktiga på att handa lokalt, att gynna de lokala butikerna?
Svaret kommer rätt snabbt:
– Ja, det får jag väl säga. Och särskilt var det så under pandemin.

2020 och 2021 var två av de bästa åren för Curri hittills.
– Nu är det tuffare, med kriget i Ukraina, högre priser, elpriserna som steg under vintern och en allmän oro. Det märks att hushållen fått det sämre och håller igen mer när det gäller sällanköp.
– Men jag kämpar på…

Mycket jobb, många arbetstimmar varje vecka – både i butiken, med allt det administrativa – blir det för Johanne.
– Jag har en anställd medarbetare på halvtid men är i butiken i princip hela tiden.
En av hennes främsta drivkrafter, vid sidan av att utveckla och förfina, är… att aldrig ge upp.

Hon har ganska nyligen lanserat en webbshop där en tredjedel av butikssortimentet finns, men insett att för att få rejäl snurr på den krävs mycket tid och den har hon inte just nu.
– Webbshopen fungerar främst som ett skyltfönster på nätet.

För att varva ned, tänka bort jobbet och fylla på med ny mental energi går Johanne snabba promenader.
– Dom mår jag verkligen bra av. Förr spelade jag mycket tennis men det hinner jag tyvärr inte med så ofta för närvarande.
Tids nog blir det förhoppningsvis mer tid för fritid.
Tills vidare fortsätter Johanne att, just det, kämpa på.

Artikeln publicerades i Yippie 6-7 2023 på sidan 50