Sport & fritid
En stark utmanare

Det började med ett oväntat möte i Ugandas huvudstad Kampala. Tre år senare lanserar Härnösandsbon Johan Masts företag Eker en premiumhoj av bambu. MTB:n Stark är en skönhet med ett odjurs prestanda. Pris: från 48 000 kronor.
Hur kommer man på att man ska bygga en cykel av bambu?
– Egentligen är det inget nytt. Det fanns bambucyklar i England redan på 1800-talet. Men för vår del började det med att jag under min tid i Uganda fick se en bambucykel och lyckades leta upp mannen som hade byggt den. Tillsammans med en annan utlandssvensk, Stefan Krisch, inledde vi ett samarbete med den ugandiska tillverkaren. Sedan har vi provat oss fram i tre år. Utmaningen var framförallt att vi ville ha oerhört hög precision i ett organiskt material. Nu har vi lyckats lösa det.
Vad är grejen med materialet?
– Det är ett oerhört starkt och slagtåligt material, samtidigt som det är väldigt lätt. Jämför man med kolfiber som är ett vanligt material i cyklar så är bambu inte riktigt lika lätt men har i övrigt samma egenskaper eller till och med bättre. Så det handlar inte om att visa att det GÅR att bygga en cykel av bambu, det här är en cykel som prestandamässigt är i toppklass eftersom bambu är ett så bra material. Och sedan är ju bambun oerhört mycket miljövänligare än kolfiber. Det binder koldioxid och växer snabbt på våra hållbara planteringar.
Hur många anställda har ni?
– I Uganda 3 personer plus underleverantörer. Inom ett år vill vi vara 10 där. I Sverige tillverkas vissa komponenter och här vill vi också bygga upp organisation för montering och distribution – gärna i Härnösand.
Vad händer nu och var är Eker om några år?
– Nu tar vi upp förhandsbeställningar för leverans till sommaren. Intresset är stort. Cykeln väcker stor uppmärksamhet. ”Hur kan man göra en sån precisionsprodukt av något som växer ur marken?!”. Just nu tillverkar vi en MTB-cykel, men vi är på gång med en pendlarvariant också, en med kedje- eller remdrift. Går försäljningen bra kommer vi att sätta av pengar till en fond för att utveckla cykelsporten i Uganda – och eventuellt starta ett cykelstall.
RAM Bambu ger en stark och slagtålig men samtidigt lätt stomme. Merparten är ihåliga bamburör medan stagen till bakhjulet är väggen från ett tjockare bambuträ som böjts till exakt rätt form.
FOGAR Sammanfogningen av ramens delar görs med hjälp av naturfiber från ett fikusträd. Barken skördas i stora sjok och är extremt stark i längdriktningen. Fogarnas lindas enligt en särskild metod och lackas sedan med epoxy.
GENOMFÖRINGAR Alla genomföringar vid sadel, vevaparti, styre och bakhjul är gjorda av aluminium för bästa precision. Aluminiumdetaljernas specialtillverkas i Sverige.
DRIVLINA Växlar, klingor, kedja, vevarmar SRAM Eagle GX Dub Boost. 12 klingor bak, 1 fram.
FRAMGAFFEL RockShox Reba RL BOOST med fjärrkontroll
BROMSAR Hydrauliska skivbromsar SRAM Level TLM
VIKT Cirka 12,5 kilo. Fukthalten i bambun varierar och därmed också vikten.
PRIS Från 48 000 kronor. Det går att välja ännu mer exklusiva komponenter och göra individuella anpassningar, och då stiger priset.
0 comments