Eldsjäl
Christer Sefbom

Fler bilder:
Människor som är besjälade av någonting. Som drivs av att skapa, utveckla, bevara eller förändra och gör det mer än bara för sin egen skull.
De är eldsjälar. Inspirerande, beundransvärda och viktiga.
I en serie intervjuer porträtterar Yippie några av eldsjälarna i kommunen. Du får gärna kontakta redaktionen med tips på sådana som du tycker ska vara med i serien.
Det är nu tolv år sedan Christer och Kikki Sefbom skrev avtal med Statens Fastighetsverk om att driva Hemsö Fästning. Sedan dess har besöksantalet stadigt ökat och en restaurang för 16 miljoner kronor har byggts.
Nu vill Christer göra anläggningen från Det Kalla Kriget till en magnet för produktionsbolag inom TV och film – som hela Härnösand får nytta av. Faktum är att han redan har lyckats.
Jarowskij, ett produktionsbolag som ingår i den internationella koncernen Zodiak Media, har nyligen avslutat ett stort projekt för TV4 på Hemsön.
– Det var den 16:e gången som fästningen användes för det här ändamålet, om man räknar allt som skett, säger Christer Sefbom.
Under en produktion är det hektiskt. Schemat är pressat, allt måste fungera, det är höga krav på snabb service och måste vara högsta klass på det som levereras. Det som skapar förseningar kostar stora pengar.
– Vi har blivit duktiga på det här nu och det vet produktionsbolagen. Vi ger dem vad de vill ha och vi kan lösa problem på kort varsel. Ringer Jarowskij och vill ha två stuntmän, en i 20–årsåldern och den andra i 40–årsåldern, en kille och en tjej, och att de måste ha dem inom en timme… Okey, vi fixar det!
– Det är där vi är nu. Vi har erfarenhet, logistik och ett enormt kontaktnät. Det ger trygghet åt dem som vill komma hit och filma.
Men från början var det inget större intresse.
När Christer Sefbom fick idén att lansera Hemsö Fästning som en perfekt plats för att göra filmer och serier, var det ingen som nappade. Trots att han skrev brev och skickade mail till alla bolag i branschen.
– Då misströstade jag nog lite grann, erkänner han.
Så hörde Bingo Rimér, mest känd som flickfotograf, av sig.
– Han ville spela in en musikvideo här. Jag bjöd på allting, mot att Bingo satte ut vår logga och skrev vårt namn sist i videon. Jag tänkte, det här kan vara vår chans!
Och chansningen gick hem.
– Kort därefter hörde ett bolag av sig och så har det rullat på med mer och mer projekt för varje år.
– Jag har också lärt mig att det är ljud– och ljuspersonerna man ska ha bra relation med. Det är dom som ska ha maximal service, för är de nöjda får bolaget veta det. Bolagen frågar alltid de ansvariga för ljud och ljus om råd, ler Christer.
Det som sker på Hemsö Fästning när stora produktioner görs, gynnar i högsta grad även Härnösands stad. Och kommunen som sådan exponeras i sammanhang där miljontals tittare tar del av det.
– Ta den senaste Jarowskij–produktionen som exempel. Det var över 60 personer som tillbringade nästan en månad på Hemsön och bodde och åt i Härnösand. Det genererar ju stora intäkter till flera företag.
– Och inte bara det, säger Christer entusiastiskt. Folk som kommer hit fastnar för kommunen och stan. Jag vet flera som är intresserade av att flytta hit så småningom. De har fastnat för stan, naturen och atmosfären här. Det är jätteroligt!
– Att hitta nya kommuninvånare på det här sättet, är obruten mark. Om man sedan tänker på hur de som ser på serierna och filmerna härifrån, vilken nyfikenhet som skapas att komma hit, då har vi ännu en stor plusfaktor.
När Hemsö Fästning exponeras i TV4 är det fantastisk reklam för Härnösand.
– Den är nog ovärderlig. Och det är det som jag älskar. Att det vi gör, det är inte bara för oss, det är för alla som bor här. Jag blir varm i hela kroppen av att tänka på det, säger Christer Sefbom.
– Det är stressigt och slitigt under långa perioder när man är mitt uppe i allting, men det ger en skön belöning efteråt. Inte bara i pengar utan främst i en inre tillfredsställelse av att kunna skapa förutsättningar för Härnösand att öka sin attraktionskraft.
Däremot, säger han, är han inte så naiv att han tror att Härnösand kan bli ett ”Härnöwood”.
– Men vi kan bli ett fungerande och efterfrågat nav för olika produktioner, som vi i praktiken redan blivit. Här finns också mer än bara Hemsö Fästning som kan locka. Ta bara alla gamla fabrikslokaler och Östanbäcken. Vad skulle man inte kunna använda de miljöerna till?
I sitt tidigare liv jobbade Christer Sefbom med besöksnäring på global nivå. Men när han och hans hustru Kikki köpte en packmoppe och 2009, som nyinflyttade till Härnösand från London, tog hand om driften av restaurangen på Hemsö Fästning, ja, då såg han en potential i anläggningen som ingen annan sett tidigare.
– Faktum är att jag blev alldeles skakig av eufori när jag gick runt i den. Man måste nog vara lite tokig för att ta sig an något sånt här, men det gick inte att motstå, säger han.
Nu skrivs ett nytt kapitel i historien och den är ännu häftigare.
Men det mesta kretsar fortfarande kring en eldsjäl som tänker större än andra och vill att många ska få vara med och ta del av resultatet.
RÖSTER OM CHRISTER:
”Det är givetvis en jätterolig ambition och satsning att sätta Härnösand på kartan, genom de TV–produktioner vi kunnat följa på tv och som jag vet är på gång. Det går helt i linje med Härnösands ambition att vara en kulturkommun i världsklass och bidrar till det som vi härnösandsbor har anledning att vara stolta över och även stötta. Så heja Christer! Betydelsen av det han bidrar till ser vi både i form av publicitet för Härnösand, men också i antal besökare, gästnätter och restaurangbesök.”
Andreas Sjölander (S), kommunstyrelsens
ordförande i Härnösands kommun
”Det är otroligt värdefullt att vi har företagare, som Christer, som vill och kan kommunicera vår attraktivitet i och utanför Härnösand. Det bygger också vårt gemensamma arbete i Tillväxtstrategin – med gemensam kraft.
Vi vet också att Hemsö Fästning är ett otroligt attraktivt besöksmål som stärker
hela vår besöksdestination och att Christer gör ett fantastiskt arbete genom sitt nätverk och sitt värdskap.
Petra Forsström, näringslivschef i Härnösand
FAKTA

Namn: Christer Sefbom.
Ålder: 55 år.
Bor: Finsvik.
Familj: Fru Kikki och tre barn, Humla-Stina, Maya-Myra och Charlie, samt två familjehemsbarn.
Yrke: Entreprenör.
Intressen: Mina barn och böcker.
Favoritplats i kommunen: Finsvik.
Det här är det bästa med Härnösand: Närheten till havet och naturen.
LIVSLINJEN
1965 Föddes.
1972 Började skolan, blev mobbad av läraren de tre första åren. Det har påverkat Christer och hans syn på mobbing, det vill säga nolltolerans.
1975 Bytte skola och fick inte bara ett lyft i livet utan också vänner för livet.
1981 Började restaurangskolan och hittade sitt gebit.
1983 Gick till sjöss, som i Christers familj varit något av en tradition. Varvade sjömanslivet med kockjobb både i Sverige och utomlands.
1992 Öppnade sin första restaurang av flera.
1994/95 Kock på TV4.
1997 En av hans bästa restauranger gick omkull.
1997 Jobbade som dykinstruktör och yrkesdykare (i flera år) utomlands.
2002 Flyttade till England men arbetade också i USA som kvalitetskonsult mot kryssningsindustrin.
2004 Träffade sin blivande fru Kikki för första gången.
2005 Börjar arbeta åt bryggeriet Greene King och dess hotellavdelning som problemlösare (Hotel Doctor). Drev även tre pubar i London.
2008 Begav sig hem till Sverige för att söka efter Kikki. Och fann henne.
2009 Humla Stina kom till världen och paret skrev kontrakt om Hemsö Fästning.
2010 Maya-Myra föds.
2012 Den första filminspelningen på fästningen.
2014 Charlie föds.
2021 Resan med Hemsö Fästning fortsätter…
0 comments