Härnösand Yippie 5 2020

Mitt jobb: Mats Lundgren – besiktningstekniker

Text Jakob Tjernström Foto Pawel Maronski

Mats Lundgren har varit besiktningstekniker i 20 år. Nu är han tillbaka på den plats där yrkesbanan började. I Bilprovningens före detta lokaler på Industrigatan har kedjan Besikta precis öppnat en Härnösandsfilial och siktar på att växa.

BÄSTA MED JOBBET: ”Kunderna. Man träffar folk och de är rätt glada och trevliga. Inte alla givetvis, men de allra flesta.”

SÄMSTA MED JOBBET: ”Avgaserna är väl den största arbetsmiljöboven. Även om man har avgasslangar som tar bort det mesta så läcker det alltid lite.”

Utrustning i jobbet:

Besiktningsapp
Administrationen av en bilbesiktning är idag helt digitaliserad och kan hanteras genom en app i en vanlig smartphone (jämför gärna med den tidigare handdatorn som var klumpigare och hade ett mer östtyskt formspråk…). Appen är uppkopplad mot Transportstyrelsens register så här finns alla data och all historik på bilen och här finns också till exempel tidsbokningar.

Billyft
Knappt 300 punkter ska kollas på ett fordon vid en besiktning och en hel del sitter under bilen. Billyften gör det enkelt att se och komma åt. I lyften finns också en inbyggd skakplatta som behövs för att kolla så att det inte finns några glapp i exempelvis styrleder och spindelleder.

Avgasprovare
Rullbart mätinstrument som ger miljövärden för fordonets utsläpp. En slang stoppas in i avgasröret och avgasprovaren levererar sedan värden.

Bromsprovare
Rullar provar bromsarna både på bak- och framhjul. ”Vi mäter både bromsarnas styrka och att bromsarna släpper som de ska, men framförallt kollar vi så att bromsarna tar jämnt.”

Felkodsläsare OBD-2
Omborddiagnostikverktyg som läser av lagstadgade felkoder på avgas­rening och motorstyrning. Alla moderna bensin- och dieselbilar har ett uttag där felkodsläsaren pluggas in och sedan kan alla värden läsas av.

Rosthammare, liten och stor
Hammare för rostskadebedömning. Fruktad av kunderna men nödvändig för att se hur allvarligt ett rostangrepp är. Och det är bara rost som påverkar säkerheten eller funktionen som undersöks. ”Skärmar och sånt — utseendet — struntar vi i. Det är bärande delar och hjulupphängningar och sådant som kontrolleras.”

Mats Lundgren

ÅLDER 50 år.
FAMILJ Fru, två barn, två barnbarn.
BOR Gånsviksdalen.
GÖR Besiktningstekniker på Besikta.

Artikeln publicerades i Yippie 5 2020 på sidan 53