Härnösand Yippie 4 2020

Yippie karantäntips 1: Extraöppet – ute som inne

Text Jakob Tjernström Foto Kenneth Zetterlund

Utomhusservice hos Saga

När kunderna drar sig för att komma in i butiken så får butiken – eller i alla fall servicen – flytta ut. Så resonerar nu allt fler butiker. För Saga Design funkar det bra. Ägaren Bitte Selldén och hennes personal har flera lösningar för kunden som inte vill eller vågar komma in:
Drive in-köp där kunden beställer och så går personalen ut och lämnar över varorna direkt.
Utebutik där delar av sortimentet flyttar ut på torget. Kunderna kan välja blommor och via swishbetalning göra klar affären utan att gå in i butiken.
Service ute. Har kunden önskemål om något som inte finns i utebutiken eller exempelvis vill ha en bukett med snittblommor så knackar kunden på och så kommer personalen ut med varan.
Hemkörning av blommor.
– Det mesta är service som vi har haft även tidigare, men vi trycker på det lite extra nu och har till exempel klart mer blommor i utebutiken och öppnade även ute lite tidigare än vanligt, säger Bitte Selldén. Och väldigt många uppskattar att kunna betala utanför butiken. Swishbetalningarna har ökat enormt.

Morgonshopping

”Har ni riskgruppsöppet?” är en fråga som hade varit helt obegriplig för några månader sedan. Nu förstår alla. Och flera butiker, framförallt matbutiker, har dessutom ett rakt svar: Ja, det har vi!
För äldre eller andra personer som tillhör en riskgrupp går det därmed att besöka butiken utanför ordinarie öppettider. Det innebär mindre folk i butiken, minskad smittorisk – och förhoppningsvis ökad trygghet för kunderna. Ofta är det riskgruppsöppet en eller två timmar tidigt på morgonen och handlarnas vädjan till andra kunder att vänta till ordinarie öppettider verkar respekteras. Många mataffärer kombinerar riskgruppsöppet med service som e-handel eller hemkörning av varor. Kolla med din butik vad de kan erbjuda!

Artikeln publicerades i Yippie 4 2020 på sidan 28