Härnösand Yippie 4 2020

Yippie karantäntips 5: Hämtmat från butiker

Text Jakob Tjernström

Fler beställer maten på nätet

När allt fler kunder undviker butiksbesök så går stormarknadernas e-handel genom taket.
Antalet köp där kunden beställer varor och hämtar sin färdigpackade kasse dubblades flera gånger om under loppet av några få veckor i mars.
En stor del av kunderna som lagt om sina handlingsvanor är 70 år eller äldre.
Det är helt galet!, säger Marlene Gidlöf, onlineansvarig på Ica Maxi. Det är jättekul att kunderna fått upp ögonen för e-handel även och det är tråkigt att det är av fel skäl så att säga.
Linda Isaksson är e-handelskoordinator på Willys och är en av fem–sex anställda som dagligen jobbar med att serva butikens e-handel. Hon har samma bild.
– Vi har gått från 0 till 100 bara från början av mars. Det är mycket frågor, men jag är ändå imponerad av hur duktiga och intresserade många äldre är när det gäller tekniken.
E-handel funkar lite olika hos olika butiker, men principen är densamma:

  • Logga in eller skapa ett nytt konto som du ansluter till ett bankkort.
  • Välj varor.
  • Bestäm en tid när du vill hämta.
  • Hämta ut varorna .
  • Betala vid beställning, vid avhämtning eller via faktura.

Alla packade varor förvaras i rätt temperatur i väntan på avhämtning. Stora Coop och Ica Maxi har drive-through-lösningar där personalen bär ut kassarna till bilen när kunden via sms bekräftat sin ankomst. Willys har kodboxar i en separat lokal, och där kan kunden själv låsa upp boxen och hämta ut sin mat.
Det är relativt enkelt, men det är trots allt några steg som ska gås igenom när man ska handla första gången och det är nya rutiner som ska etableras, så personalen får en hel del frågor.
Många behöver hjälp både med att komma igång med e-handel och med att beställa varor så vi har lagt mycket tid på att helt enkelt hjälpa kunderna, säger Rasmus Engqvist, säljchef online på Stora Coop. Det har blivit några riktigt långa dagar, men det är samtidigt roligt. Det är väldigt högt tryck nu.

Willys

På Willys hämtar kunderna sina beställda varor i en separat lokal. Varorna förvaras i låsta boxar och kunderna betalar digitalt. E-handelskoordinator Lisa Isaksson har fullt upp just nu.

Stora Coop

E-handeln hos Stora Coop har ökat med flera hundra procent, konstaterar Rasmus Engqvist, säljchef online.

Ica Maxi

Ica Maxi var tidigt ute med e-handel, och efter rekommendationerna om social distansering har kunderna upptäckt det sättet att handla, konstaterar onlineansvariga Marlene Gidlöf.

 

… och väljer att få maten hemkörd

Erik Hagman. Foto: MARIA-THÈRÉSE SOMMAR

De livsmedelsbutiker som erbjuder hemkörning av matvaror till personer är över 70 år eller som tillhör någon riskgrupper kan få bidrag från kommunen för servicen, och flera butiker erbjuder nu hemkörning. De mindre butikerna utanför tätorten erbjuder hemkörning, men även exempelvis Hemköp i centrum kan leverera hem till kunden som inte vågar eller kan besöka butiken eller hämta sina varor.
Mat & Nostalgi Viksjö har haft hemleverans av varor hela tiden, men till följd av corona kan nu alla beställa hem varor, inte bara de som är äldre eller har olika typer av förhinder.
Erik Hagman är i färd med att packa varor för utkörning: ”Vi kör ut en gång i veckan, på torsdagar, men om efterfrågan blir större kan vi köra ut fler dagar. Det är alldeles för få som beställer hem varor! Folk tror att det är ett besvär, men det är ju bara bra för vår del. Förutom att det är en bra affär för oss så är det trevligt!
En uppdaterad lista på vilka butiker som erbjuder hemkörning av varor hittar du på Härnösands kommuns hemsida. Sök på ”Hjälp med hemkörning av matvaror”.

 

Artikeln publicerades i Yippie 4 2020 på sidan 31