Kultur & nöje
Förberedelserna igång för Nostalgidagarna
Motorfesten Nostalgidagarna har vuxit ut till en folkfest och en stor turistmagnet i Härnösand. De flesta ser bara aktiviteterna under festivalveckan, men arbetet pågår faktiskt året runt.
Arrangörskommittén är en tight grupp som träffas minst en gång i månaden förutom augusti och december.
Det började med en liten men ambitiös motordag på torget. Idag är Nostalgidagarna en institution både i Härnösand och i Motorsverige.
En mörk torsdagkväll i februari sitter kärnan från den grupp av arrangerande föreningar som tillsammans har skapat Nostalgidagarna. Kicki Wiklund vill inte kalla sig ordförande, men går med på att hon ”håller i mötena”. Nu börjar gruppen på allvar planera för sommaren 2020.
10–12 personer är med i planeringsarbetet året runt. Ett hundratal jobbar ideellt under veckan i juli.
Omkring 35 000 besökare totalt för folkfesten, varav 8000–10 000 utifrån.
Och betoningen ligger verkligen på folkfest. Trots tiotusentals besökare under totalt fem dagar omsätter Nostalgidagarna bara 250 000–300 000 kronor, eftersom alla evenemang utom invigningen är gratis.
– Det finns andra som tjänar pengar under veckan – handlare, föreningar, restauranger – och det är bara bra, men själva Nostalgidagarna ska vara en fest för hela familjen, säger Kicki Wiklund. Låt folk känna att de har råd att ta med hela familjen ned på stan, träffa folk, titta på bilar och ha kul utan att betala inträde. Har de pengar över kan de köpa en glass istället.
För att det ska vara en fest för hela familjen tänker arrangörerna också mycket på tryggheten. Gärna mycket folk och hög stämning, men skötsamt. Erfarenheten visar att en blandning av människor och åldrar har en positiv inverkan på atmosfären, och arrangörerna försöker se till så att det finns något för alla på många platser.
– Det kan vara en sådan sak som att rigga en scen vid Lidl och ta in ett band som spelar musik som alla gillar. Det är underhållning, men det är också trygghetsskapande, säger Kicki Wiklund.
Nostalgidagarna har vuxit långt bortom vad någon kunde föreställa sig vid den där första motordagen på torget. Idag är det ett jätteevent som fyller Härnösands centrum under nästan en vecka. Det är också ett event som arrangörerna knappt hinner uppleva på grund av allt jobb.
Har du någon gång stannat upp och insett vad ni faktiskt har åstadkommit?
– Nej, för det mesta rullar det bara på. Men för några år sedan kom jag på E4 och såg plötsligt reklamen för Nostalgidagarna på ljustavlan söder om stan. Jag var inte förberedd – och jag började nästan grina. Det var bara en skylt, men det kändes som ett erkännande.
1 Moniqa Flodin, North Motor Club
Med i Nostalgidagarnas arrangörsstab från början och även engagerad i North Motor Club som arrangerar Volvo och gatbilsutställningen under Nostalgidagarna.
Kör själv: Volvo V70 — ”Blå pärlan!”.
2 Johan Karlström, Cruising Sverige
Är med och arrangerar eventet CruisingSverige Meet. ”Människorna och helheten är det som gör Nostalgidagarna speciellt. Kulturen kring bilar – jag brinner verkligen för det.”
Kör: Har faktiskt ingen egen bil, men åker mycket.
3 Arash Bidar, Cruising Sverige
Är med och arrangerar eventet CruisingSverige Meet på fredagen. Har varit med i arrangörsgruppen ungefär ett år.
Kör: Har ingen jänkare, kör BMW.
4 Daniel Westin, Hernö Cruisers
Med sedan 4–5 år i Nostalgidagarnas arrangörsgrupp. ”Krantz Challange och cruisingen är det bästa med 180 bilar på Mellanholmen. Är parkeringsansvarig där. Man får träffa otroligt mycket trevligt folk.”
Kör: Pontiac GTO -67 och Pontiac Bonneville -66.
5 Marie Norberg, Hernö Cruisers
Gör tredje året i arrangörsgruppen. Brukar hjälpa till lite här och var under Nostalgidagarna, särskilt kring Krantz Challenge.
Kör: Ingen egen bil, däremot en veteranmoped, en Crescent.
6 Kicki Wiklund, Hernö Cruisers
Ordförande i Hernö Cruisers och drivande i Nostalgidagarna. Lever med arrangemanget året runt och försöker vara överallt under veckan. ”Jag är på nästan alla arrangemang, men missar samtidigt allt eftersom jag inte kan delta utan har fullt upp med det praktiska. Jag brukar njuta mest när veckan är slut och jag kan titta tillbaka. Men i år ska jag faktiskt försöka vara med på cruisingen.”
Kör: Buick Special -55
7 Kenneth Nilsson, Bus1
Igång på motorbanan varje onsdag hela sommaren och kör Nostalgidagarnas invigning på onsdagen. Sköter tillsammans med kollegan Stefan Nyblad dessutom ljud och ljus till flera evenemang under veckan – bara lördagen är ledig. ”Det bästa med Nostalgidagarna är hur ett urtvättat gäng som vi helt ideellt kan få ihop det och dra så mycket folk till den här stan. Vi fördubblar ju invånarantalet under några dagar!”
Kör: ”Jag har en Corvette i garaget, men den kör jag inte. Jag blir aldrig klar med den!”
8 Håkan Eriksson, Särling MC
Arrangerar mc-utställningen under fredagen. Med och arrangerar Nostalgidagarna för fjärde året. ”Bästa med dagarna? Att kolla alla amerikanska bilar — och mopparna! Vi ställer ju ut på samma ställe så vi känner varandra.”
Kör: Har två HD, en -68 chopper och en ombyggd Softail
9 Henrik Åberg, Hernö Börners
Är med och ordnar klubbens veteranmopedutställning på fredag och även ett rally – en slinga som alla kan köra. Gör tredje året i arrangörsgruppen.
Kör: Mest Zündapp men är ”blandmissbrukare”. Har även en Pontiac -67.
10 Stefan Johansson, Hernö Börners
Arrangerar veteranmopedutställning och rally på fredagen. Av övriga arrangemang under Nostalgidagarna är cruisingen favoriten.
Kör: Zündapp och har också en Pontiac -69.
11 Kurt Ehlin, Örnsköldsviks Rallyklubb
Vice ordförande i Örnsköldsviks Rallyklubb som arrangerar hillclimb på Vårdkasen under söndagen. Är med och arrangerar Nostalgidagarna för femte året.
Kör: … inte längre rally. Bara vanliga personbilar numera.
Arrangerande föreningar
- Hernö Cruisers
- Bus1
- Särling MC
- Hernö Börners
- Örnsköldsviks Rallyklubb
- North Motor Club
- Cruising Sverige
- Viksjö Mat & Nostalgi
0 comments