Näringsliv Yippie 2 2021

Bollplank blir partner

Mitt företag: Per Lundgren

Foto Kenneth Zetterlund

Ibland växer en företagshistoria fram under en intervju. När vi nyligen såg registreringen av Per Lundgren Konsult AB, ett företag som är inriktat på marknadsundersökningar och affärsutveckling, tog vi kontakt. Det visade sig att detta bolag är skapat för att kunna bli partner till Härnösandsföretaget artikeln egentligen borde handla om: Invandrarindex.

Året är 1988. Per Lundgrens är ett dansband som turnerar landet runt. Bandets frontfigur, Per Lundgren, jobbar sedan 1983 som heltidsmusiker, men han har även börjat nosa på marknadsundersökningar genom sin högskoleutbildning i sociologi, som han tar vid sidan av turnerandet.
– Ofta visste arrangörerna lite om nöjesutbudet i sin kommun och jag tänkte att det borde undersökas vilka behov folk hade, berättar Per.
Han tog kontakt med Fredrik Lundvall i företaget Marknadsfakta, och de fortsatte tänkandet tillsammans.
1991 slutade han som heltidsmusiker och började jobba på Marknadsfakta. De utvecklade nya sätt att arbeta på, de samarbetade med forskare och psykologer och blev duktiga på att samla in data. När Marknadsfakta sedan slogs ihop med Stockholmsbaserade Eureka Marknadsfakta, blev Per Lundgren vd.
2002 blev Eureka en del av Ipsos, en internationell marknadsundersökningskoncern med huvudkontor i Paris. Fredrik slutade, men Per fortsatte i Ipsos som vd för den svenska konsultdelen och blev så småningom chef på det Härnösandsbaserade webbföretaget Ipsos Archway. I 16 år ledde han företaget med 10–12 programmerare som blev speciellt duktiga på webbrapportering.
Per och Fredrik höll kontakten och 2013 började de prata om att det saknades en kanal för att föra fram nyanländas idéer, åsikter och erfarenheter.
– Vi funderade på vad vi kunde göra. Det blev en käpphäst för oss. Så startade Fredrik Invandrarindex 2014. Det var en lysande idé! Det var ingen annan som gjorde det Invandrarindex gjorde, och det blev snabbt ett begrepp. Fredrik gjorde ett bra jobb, jag var bollplank, berättar Per.
2019–2020 gjorde Ipsos förändringar i sin organisation och Pers jobb försvann. Det är han tacksam för idag. Det var ett gyllene tillfälle för honom att göra slag i saken och gå in som partner i Invandrarindex.
Invandrarindex är en rikstäckande studie som kommer varje år och som ligger till grund för arbetet med att förbättra integration lokalt, regionalt och nationellt. Vidare gör företaget även enskilda projekt åt offentliga uppdragsgivare som myndigheter, universitet och organisationer. Per upplever att studierna de tar fram, blir använda.
– Det är en kul jobb, det känns viktigt. Vi ger migranter en röst, och vi skapar förståelse för den här sammansatta gruppen.

Per Lundgren

Ålder: 58 år.
Bor: Bondsjöhöjden.
Familj: Gift, två barn på 32 och 29 år.
Gör: Projektledare och partner hos Invandrarindex.

Invandrarindex Sverige AB & Per lundgren konsult AB

Ägs och drivs av Fredrik Lundvall och Per Lundgren.
Startades 2014 av Fredrik Lundvall.
Verksamhet För fram nyanländas idéer och erfarenheter.
Omsättning 2020 Cirka 2 miljoner kronor.
Personal Fredrik och Per, samt fem översättare i somaliska, tigrinska, arabiska, farsi och engelska.
Adress Brunnshusgatan, Härnösand.

Artikeln publicerades i Yippie 2 2021 på sidan 20