Näringsliv Yippie 12 2024

Ny vd för Logosol:

Robert Berglund

Text Lennart Lundberg Foto Frida Sjögren

Han kommer från Piteå men har bott i Härnösand sedan 2000, Robert Berglund som nu gått in som vd för Logosol. Han ser Logosol som en innovativ aktör inom träförädling. Företaget designar och utvecklar maskiner som mobila sågverk och hyvelmaskiner och har kunder över hela världen.

– Fokus ligger på kvalitet, användarvänlighet och att inspirera fler att skapa med trä. Vi är stolta över att ha byggt upp ett globalt community av människor som verkligen brinner för träförädling. Det är fantastiskt att jobba för ett företag som inte bara säljer produkter utan faktiskt gör skillnad i folks liv säger Robert Berglund.

Han har ju jobbat många år på företaget, bland annat som VD för Logosol Förvaltning AB och varit ansvarig för nybygget.

Kommer VD-bytet påverka hur företaget utvecklas?
– Jag har haft olika roller på Logosol under nästan 20 år, och att få kliva in som vd är både en ära och ett spännande ansvar. Min ambition är att bygga vidare på det som fungerar bra, samtidigt som vi satsar mer på innovation, gemenskap och långsiktig lönsamhet. Jag tror på ett enkelt ledarskap där alla kan känna sig delaktiga och hörda. På det sättet uppstår ett naturligt driv som hjälper både individer och företaget att utvecklas.

Hur fungerar verksamheten i de nya lokalerna?
– De nya lokalerna har verkligen gett oss ett lyft. Vi har fått en modern och effektiv arbetsplats som både förbättrar vår logistik och produktion och stärker vår närvaro här i Härnösand. Det känns också roligt att se hur snabbt medarbetarna gjort lokalerna till sina egnas och skapat en positiv arbetskultur. Nyligen gjordes ett konferensrum om till ett aktivitetsrum, och rundpingisen på kafferasterna har blivit en riktig energiboost.

Hur ser du på framtiden för Logosol?
– De senaste två åren har varit utmanande, men vi har ett fantastiskt team och många spännande produkter på gång. Vi har en stark position på marknaden och ett riktigt bra rykte bland våra kunder. Om vi fokuserar på rätt saker kommer vi att kunna växa både på befintliga och nya marknader. Min vision är att Logosol ska vara mer än en maskintillverkare. Med smarta lösningar, enkla kundupplevelser och en stark gemenskap vill vi ge våra kunder mer än bara en produkt. Vi vill inspirera, skapa stolthet och ge dem möjligheten att vara en del av en livsstil som handlar om skaparglädje och hållbart hantverk.

FAKTA

Ålder: 44

Yrke: VD på Logosol AB

Familj: Katarina och barnen Vilmer (16), Alice (14) och Ella (7)

Fritid: Golf, familjeaktiviteter och en och annan tv-serie

Okänd talang: Kan lösa Rubik’s kub på 30 sekunder, men världsrekordet är på drygt tre sekunder så det är egentligen inte så mycket att skryta om

Artikeln publicerades i Yippie 12 2024 på sidan 24