Näringsliv Yippie 2 2021

Made in Härnösand: Mattias Byström

Text Karin Pettersson Skarby Foto Anders Eliasson & Karin Pettersson Skarby

Det började med solskärm som tillverkades i gillestugan. Det gav ekonomi till att utveckla en annan idé, ett sågverk för mindre skogsägare och hobbybönder. Denna idé mynnade ut i ett bolag som 30 år senare lever och frodas. Idag jobbar tre generationer Byström i familjeföretaget Logosol.

Sommaren 2010 skrev Yippie ett reportage om Logosol. På ett fotografi står grundaren Bengt-Olov Byström med sina kollegor, däribland sina tre barn Joakim, Mattias och Katarina. 2021 är alla fyra fortfarande involverade i familjeföretaget, även om storebror Joakim dessutom har startat och driver solenergibolaget Absolicon. Katarina är marknadschef och Mattias har det sista året varit VD i Logosol.
– Vi växer så det knakar, säger Mattias.
Mycket har hänt sedan 2010. Logosol har samlat sina verksamheter och flyttat in i gamla Tobaks. De har blivit mer produktägande, tillverkar mer själva och de har flera anställda i Härnösand. Idag fokuserar de också mer på det de är bra på och har ett smalare sortiment.
– Mer och mer av det vi säljer idag är ”Made in Härnösand”. Vi har till exempel utvecklat egna bandsågverk som produceras i Sverige. Vi bygger ihop, kontrollerar, packar ner och skickar ut dem härifrån. Det har genererat en del arbetstillfällen här i stan, berättar Mattias Byström.

”Vi är ett fantastiskt team här på Logosol, det är god stämning”, säger Mattias Byström och får medhåll av produktionschef Alexander Ekman.

Det är full fart efter ett framgångsrikt 2020 med ökad omsättning på över 20 procent. De är igång med att rekrytera ytterligare två–tre montörer, en kvalitetsansvarig och en ny ekonomichef.
Det är bland annat livesändningar som har påverkat den ökade försäljningen under pandemiåret, och Mattias ger mycket av äran till marknadschefen Katarina Byström, och till försäljningschefen Karin Edholm och deras team. Eftersom det har varit få möjligheter till att resa på mässor det sista året, visar Logosol produktdemonstrationer online. Företaget har investerat i professionell utrustning för hemarbete, möten över nätet, och har engagerat duktiga filmare som skapar interaktiva livedemonstrationer minst en gång i veckan.
– Runt 100 personer ser det live, och efter en vecka har mellan 10 000 och 20 000 sett sändningen. Vi har över 74 000 prenumeranter på vår Youtubekanal – det är mycket!
Det ser ut som att pandemin har ändrat folks vardag. Det investeras mer i hus och hem och många vill ha ett eget sågverk på gården.
– Det är en trend att folk flyttar till landet där de har större ytor. De måste göra något med sina semesterkassor, ta sig för något när de inte kan resa utomlands, och varför inte bygga och renovera?
Hur har det varit att ta över din pappas livsverk?
– Hela familjen har varit delaktiga i framväxten av detta fantastiska företag sedan det startades. Bengt-Olov är fortfarande med och har sina projekt han driver här på Logosol. Det är bra.

Tim Hjortsmark på lager- och leveransavdelningen kör fram solosågar som ska levereras till kunder över hela världen.

Hur är det att ha huvudansvaret?
– Det är inte nytt för mig att leda företaget. Jag var vice vd i 12 år innan jag blev vd. Men nu är arbetsbördan betydligt större, jag är engagerad i huvudet i princip hela dygnet. Jag har en fantastisk ledningsgrupp som tar ansvar i den dagliga driften på sina avdelningar. Utan dem skulle det inte funka. Jag har även Bengt-Olov, Joakim, Katarina och hennes sambo Robert som bollplank.
Varför blev ni en företagarfamilj?
– Pappa kom från en entreprenörfamilj i Hundsjö/Gideå, i Örnsköldsvik. Min farfar Albert hade ett litet snickeri som drevs som en fabrik med massproduktion av möbler bland annat. Det var högt tempo och barnen hjälpte till. Farsan hade entreprenörsandan i sig och ville också driva företag och produktion. När jag var liten ville mamma ha några svartvinbärsbuskar i sommarstugan i Hundsjö. Pappa plöjde upp en åker och planterade 400 buskar. Jag och mina syskon plockade bär och tjänade pengar. Vi hade även dvärgtallsplantage, smörknivsproduktion och odlade akvariefisk som vi sålde. Det skulle gå undan, och produktionen bedrevs i familjen.

”Jag är intresserad av kost och hälsa. Jag ­tränar ganska mycket och är aktiv utomhus.”

Kommer det en ny generation?
– Ja. Min äldsta, Anton, har börjat jobba med export och ekonomi i Logosol.
Hur ser 2021 ut?
– Året har börjat bra. Jag tror på expansion och på en minst lika stor ökning 2021 som under 2020. Men det är otroligt svårt att förutsäga framtiden. Det enda vi kan göra är att fortsätta att ha ett jäkla bra team, utgå från det som är nu och satsa med det vi har.
Var är du om tio år?
– Har ingen aning, men jag kommer alltid att vara engagerad i Logosol, det är ofrånkomligt. Företaget är jätteviktigt för mig och hela min familjs tillvaro.
Vad gör du när du inte jobbar?
– Jag är intresserad av kost och hälsa. Jag tränar ganska mycket och är aktiv utomhus, gärna tillsammans med Linda och barnen.
Vad gör du för att slappna av?
– Vi har fritidshus i Nyadal. Där gillar vi att vara. Jag är hobbymusiker och spelar piano, gitarr och dragspel, ofta själv, ibland tillsammans med Anton. Det är meditativt. När man spelar ett instrument kan man inte tänka på så mycket annat. Ett annat sätt att slappna av, är att springa, särskilt i skogen. Det blir inte så mycket soffa, men Linda har faktiskt lärt mig att sitta ned ibland, det är jättebra att varva ned och inte fylla varje timme med en aktivitet. Jag har kanske varit lite av en duracellkanin.
Vad tror du om Härnösands framtid?
– Det kommer att gå bra. Städer i Härnösands storlek, med villaområden och där det är nära till allt, kommer att vara attraktiva framöver både för boende och företag.
Hur har pandemin påverkat Logosol?
– Jag tror att oavsett vad som händer med pandemin, kommer det bli mer hemarbete. Det har vi lärt oss det sista året. Det fungerar bra, det är billigare och tekniken finns. Vi har till exempel genomfört ett digitalt möte med deltagare från hela världen. Förut kom de hit på konferens från 17 länder, men 2020 mötets vi digitalt i 12 timmar, med föreläsningar, produktutbildningar, gruppdiskussioner, fika, och på kvällen hade vi till och med middag med prisutdelning tillsammans. Alla hade fixat sitt eget käk. Det pratades ”över borden” över hela världen. Katarina hade skickat ut paket till alla deltagare med fem–sex paket som öppnades på en given signal under dagen och kvällen för att höja upplevelsen. Det funkade otroligt bra!

Mattias Byström

ÅLDER Ålder 50 år den 5 mars. Gratulerar!
FAMILJ Sambo Linda Melin, sonen Anton (24 år), bonusdottern Louise (14 år), dottern Stella (11 år)
BOR Östanbäcken
GÖR VD och delägare på Logosol

 

Logosol

GRUNDAT 1989
ANTAL ANSTÄLLDA Ca 45.
OMSÄTTNING 2020 drygt 130 miljoner SEK, en ökning med över
20 procent sedan föregående år.
STYRELSEORDFÖRANDE Bengt-Olov Byström
ADRESS Fabrik och kontor håller till i Tobaks.
GÖR Producerar flyttbara sågverk, hyvlar och tillbehör

Artikeln publicerades i Yippie 2 2021 på sidan 42