Reportage Yippie 12 2019

E-handelsexpert med Härnösand som bas

Text Lennart Lundberg Foto Pawel Maronski

I november flyttade hon till Härnösand, Amazonexperten Anna Nordlander. Hon visar svenska företag hur man kan nå den amerikanska marknaden genom att använda det amerikanska e-handels-företaget Amazon.
– Visst kan det vara svårt att sälja via Amazon. Men vem har råd att säga nej till alla de tänkbara köparna, säger Anna Nordlander.

“Det finns en framåtanda och en företagsamhet som jag märker här i stan. Sedan jag la ut på Linkedin att jag skulle flytta hit är det många som vill träffas och prata med mig, vilket självklart är fantastiskt roligt. Jag har många fikamöten att boka in.”

Anna Nordlander är född och uppvuxen i Graninge men har bott på olika håll i både Sverige och i världen innan hon nu flyttar till Härnösand med sin make och deras två barn.
– Jag tycker Härnösand är en mycket fin stad där man verkligen utnyttjar närheten till vattnet.
För Anna som jobbar i hela Sverige och även utomlands ligger staden bra till.
– Det går snabbt att ta sig till flygplatsen. Dessutom är det trevligt att åka tåg, även om tåget borde kunna vara betydligt snabbare än vad man kan åka idag.
Som ny i staden har hon blivit varmt välkomnad.
– Det finns en framåtanda och en företagsamhet som jag märker här i stan. Sedan jag la ut på Linkedin att jag skulle flytta hit är det många som vill träffas och prata med mig, vilket självklart är fantastiskt roligt. Jag har många fikamöten att boka in. Nu hoppas jag att vi snart blir klara med reparationen av vårt nya kedjehus så jag får mer tid att träffa dessa kreativa personer, säger hon.
Att det är billigt att köpa hus i Härnösand är också en fördel.
–Det känns bra att vi nu har en bas här i Sverige som vi kan komma hem till efter våra resor i olika länder, säger hon.
Hennes make är läkare och kommer att pendla till Sundsvalls sjukhus.
–Det tar 35 minuter vilket är kort om man jämför med pendlingstiderna i storstadsregionerna.
Anna Nordlander är utbildad jurist från Uppsala universitet. Men under juriststudierna tog hon studieuppehåll en termin och studerade psykologi, något som hon knappast ångrar. Det var så hon träffade sin make och dessutom lärde hon känna den blivande entreprenören John Lundqvist.
John var en rastlös själ och åkte runt i världen. På sina resor lärde han känna några amerikaner som sålde varor via Amazon. Det inspirerade honom att också prova på. Det blev en tur till Kina för honom och så startade han sitt eget företag The Friendly Swede.
John visste att Anna studerade juridik och hon fick hjälpa den nystartade entreprenören med juridik och skattefrågor under sin studietid.
Även Anna Nordlander beskriver sig som rastlös och har pluggat och jobbat utomlands. Och utmaningar är inget hon undviker. Exempelvis läste hon juridik i Italien med bara nybörjarkunskaper i italienska.
– Jag läste finansmarknadsrätt och tentan var muntlig. Men det gick. Jag fick lära mig den hårda vägen att man bör börja i tid om man ska klara sina tentor. Speciellt om man inte behärskar språket, säger Anna Nordlander.

”Förra året var jag en av 14 officiella coacher för Amazon Tysklands program ’Framtidens kvinnliga entreprenörer’.”

Anna Nordlander - Amazonexpert

Anna Nordlander

The Friendly Swede var ett av de första svenska företagen att sälja fysiska produkter via Amazon. Anna blev allt mer involverad i Johns företag och tillbringade tid i Kina för att lära sig mer. I början av 2014 tog hon som 27-åring över rollen som VD för företaget.
– Under min tid som VD gick vi från att ha drygt tusen produkter i sortimentet till dryga hundra inom olika produktkategorier. Idag är företaget ännu mer nischat och fokuserar i stort på att sälja väskor.
Under sina två år som VD lyckades hon och hennes internationella team mer än dubbla företagets omsättning och ta sig in på flertalet internationella marknader.
– Det var bra år. Jag hade ingen erfarenhet av att vara VD. Men vi kunde anställa och expandera, även om jag som kontrollfreak ibland hade svårt att delegera.
Efter två år på VD-posten var det dags för henne att gå vidare. Hon är fortfarande delägare i bolaget men har inga operativa uppgifter längre. I stället använder hon sig av sina erfarenheter om hur man kan expandera internationellt genom att sälja via Amazon till att hjälpa andra företagare att ta sina affärer till nästa nivå, med ett starkt fokus på Amazon och internationalisering.
– Förra året var jag en av 14 officiella coacher för Amazon Tysklands program ”Framtidens kvinnliga entreprenörer”. Jag coachade två företagare. Bland annat den som gjorde den här väskan, säger hon och visar sin välgjorda svarta väska.
– Försäljningen gick bättre än vad jag trodde, säger hon.
Även under nästa år, 2020, kommer Anna Nordlander att satsa på att föreläsa om hur man når kunder i USA.
– Framför allt kommer jag att berätta om hur man säljer via Amazon. Finns man där med en bra produkt så når man långt. Hälften av e-handeln i USA görs via Amazon, berättar hon.

Det finns två sätt att sälja på Amazon. Dels sälja sälja direkt till Amazon, dels att sälja till slutkund, som kan vara både företag eller privatpersoner.
– Jag är en stark förespråkare för det sistnämnda sättet. Där når man lättare fram till sina kunder och har större kontroll.
Men det är inte enkelt att sälja på Amazon idag. Det gäller att göra en ordentlig marknadsundersökning ur ett kundperspektiv. Se vad som redan finns och hur konkurrensen ser ut. Men om den vara man tänkt att sälja inte finns på Amazon är inte heller bra.
– Det kan ju betyda att det inte finns någon efterfrågan.
Under det kommande året ska Anna stötta en kvinnlig företagare som vill vidareutveckla sin verksamhet online.
– Det handlar om ett företag som arbetar med svenska textilprodukter. Det känns roligt, jag är inte särskilt händig men kan säkert lära mig saker.
Säljer man via Amazon kan man välja att inte behöva tänka på distributionen. När varan finns i Amazons lager så är det Amazon som packar och distribuerar. Men till exempel marknadsföringen måste man sköta själv eller anlita konsulter för att hantera. Men det kostar också pengar. Totalt bör man vara beredd att betala mellan 25 och 40 procent till Amazon för deras tjänster.
– Därför måste man välja produkter med omsorg så att ens marginaler klarar dessa kostnader.
Sedan handlar det inte bara om att slå sig till ro. För att lyckas måste man hela tiden ha kontroll över försäljningen och förnya sig. Utvecklingen inom e-handel går mycket snabbt, både i USA och i resten av världen.
Amazon letar precis som andra företag nya marknader och snart kommer företaget sannolikt att etablera sig i Sverige.
Närmast ska familjen installera sig på allvar i Härnösand. Hur länge de kommer att ha Härnösand som bas vet hon inte.
– Vi brukar bara planera halvårsvis men det här känns rätt för oss.

 

Fyra punkter att tänka på om man ska etablera sig med E-handel på Amazon.

  1. Göra en grundlig marknadsundersökning ur kundperspektiv. Finns behov av mina varor och vad erbjuder andra företag?
  2. Göra en ekonomisk kalkyl där man tar hänsyn till att kostnader för att nyttja Amazons tjänster kommer att bli mellan 25 och 40 procent av priset.
  3. Hålla en kontinuerlig kontroll över försäljningen, byta produkter med mera.
  4. Att sälja på Amazon kräver att man ständigt är på tå och hänger med i utvecklingen.

Det här är Amazon

Amazon är ett amerikanskt e-handels- och molntjänstföretag baserat i Seattle, Washington, grundat av Jeff Bezos 1994. Techjätten är världens största detaljhandelsföretag på internet, sett till intäkter och marknadsvärde.
Enligt en analys av Nordea kommer Amazon inom två år även att etablera sig i Sverige. Det grundas bland annat på att Amazon köpt webadressen amazon.se, enligt uppgift för fem miljoner kronor, och slutit ett treårigt avtal med Postnord.
Amazon har separata näthandelsbutiker i USA, Storbritannien, Irland, Frankrike, Kanada, Tyskland, Italien, Spanien, Nederländerna, Australien, Brasilien, Japan, Kina, Indien och Mexico.
Källa: Wikipedia

Anna Nordlander

Ålder 32
Familj Gift och har två barn sex månader och två år
Kommer från Född och uppväxt i Graninge
Bor I ett kedjehus i Gånsviksdalen Flyttade till Härnösand i november 2019
Gör Amazonexpert, föreläsare och rådgivare

Artikeln publicerades i Yippie 12 2019 på sidan 66