Härnösand Yippie 12 2019

I huvudet på Hadar

Text Jakob Tjernström Foto Pawel Maronski

I kampen för ökad status för fritidshemmen och fritidspedagogerna har Hadar Nordin länge varit en frontfigur. Idag jobbar han som lärare och fritidspedagog i Härnösand, och efter några års självvald paus från offentligheten föreläste han nyligen på Ability Partners Fritidshemskonferens. Moderatorn Anki Hedberg var starstruck på Instagram (se bilden längre ned i texten).

Om ”Sveriges mest kända fritidspedagog”

Kring 2011 var det en väldig debatt om legitimationer för lärare och förskollärare, men fritidspedagogerna hamnade helt utanför diskussionen. Vi räknades inte. Vi var många som frustrerade över det där, men till slut så kände jag att vi behövde göra något. Ville vi flytta positionerna i debatten så fick vi nog faktiskt lämna Facebookgruppen och sticka ut hakan på riktigt. Så då gjorde jag det, och blev lite av frontfigur för den där kampen under några år. Fram till 2014 kan man väl säga. Under de åren höll jag kanske 50 föreläsningar, skrev debattartiklar, tog strider med både politiker och det egna facket.
Dessutom drev jag och några andra sidan fritidspedagogik.se och på nätterna skrev jag en bok, ’Fritidspedagogik – komplement eller fundament?’. Samtidigt som jag jobbade och hade fyra barn mellan ett och åtta år hemma. När jag tänker tillbaka så undrar jag hur det gick ihop.
När jag var mitt uppe i det så rullade allt bara på. I Stockholm är det nära till allt och det kändes naturligt att plötsligt befinna sig på Jan Björklunds (dåvarande utbildningsministerns, reds. anm.) kontor.
Det är nog först i efterhand som jag har insett hur stort genomslag det fick, och hur många som kände till mig. När Gustav Fridolin tillträdde som utbildningsminister 2014 så hade jag redan klivit av och vi hade flyttat till Härnösand, men plötsligt ringer hans statssekreterare upp mig hemma och säger ’Nu har vi fått lös fyra miljarder till fritidshemmen, vad ska vi göra av pengarna?’. De frågar mig! ’Öronmärk dem direkt, annars sipprar de iväg till skolan!’, sa jag.

 

Om engagemang

Jag har nog alltid varit den där personen som har ställt mig upp i olika sammanhang och sagt ifrån om jag tycker att något är fel. Jag gjorde det tidigt i skolan och det sågs alltid som ett ifrågasättande av skolans och lärarnas auktoritet. Jag trodde länge att det där med att säga ifrån var en dålig egenskap. Det bemötandet bidrog rätt mycket till att jag inte trivdes i skolan. Och ändå valde jag att jobba i skolan själv. Det är kanske konstigt att det blev så, men jag tror faktiskt att det är bra. Många som jobbar inom skolvärlden trivdes själva i skolan när de var barn och tyckte att allt var bra. De kan ha svårt att förstå det där barnet som inte trivs. Där har jag ju ett helt annat perspektiv.

 

Om Härnösand

”Vi bodde tio år i Stockholm, den sista tiden i en trea på Söder med fyra barn. Till slut tröttnade vi och sa att vi bara måste flytta. Vi sa upp oss från jobben, sålde lägenheten, magasinerade vårt liv och skulle dra på semester. Tänkte att det där med bostad får lösa sig. Men bara ett par dagar innan vi skulle åka till Spanien så hittade min fru en annons på Hemnet om ett hus i Härnösand. Jag är ju uppvuxen i Örnsköldsvik och då är Härnösand något man bara passerar på väg till Sundsvall, men huset såg fint ut. Vi hade inte tid att åka på någon visning så det slutade med att vi köpte det osett, haha! Och det blev ju bra. Nu har vi bott i det huset sedan 2014, det är det längsta vi har bott på samma ställe.

Anki Hedbergs inlägg om träffen med Hadar

Om att påverka

Man kan faktisk göra en hel del. Det finns ju en del människor som är rätt uppgivna och tycker att det inte är någon mening att ta striden, ’det är ändå ingen som lyssnar’ och det där, men jag tycker inte att det är så. Det kan vara frustrerande och det tar tid, men det går. Folk lyssnar. Det är faktiskt ganska fascinerande hur mycket man ändå kan påverka som enskild individ.

 

Om 2020

 När vi flyttade från Stockholm klev jag av debatten tvärt och det var väldigt medvetet. Men nu har jag nog kastat mig in i det här igen, haha! Det är första gången på ett ganska långt tag som känner inspiration att göra något på det här området igen så nu har jag bestämt mig för att köra 2020 och ser vart det bär. Det är flera saker jag vill göra:

  • Jag vill färdigställa två böcker som har börjat på: ’Fritidspedagogik som kunskapsområde’, en halvvetenskaplig bok kan man väl säga, och så en mer personlig bok som ska heta ’1986’. 1986 var året då jag började skolan och jag vill berätta historien om min skolgång parallellt med historien om fritidshemmens utveckling.
  • Jag vill starta företag och arrangera konferenser och utbildningar för fritidspedagoger och andra pedagoger. Såna där utbildningar arrangeras ofta av stora företag och de är otroligt dyra. Föreläsarna får dåligt betalt och kommuner och andra huvudmän har knappt råd att fortbilda sin personal. Dessutom arrangeras nästan allt i Stockholm eller Göteborg. Jag skulle vilja köra en riktigt bra utbildning här, ge föreläsarna en bra ersättning och ändå inte ta hutlöst betalt för platserna. Funkar det bra så kanske det är något som bidrar till att sätta Härnösand på kartan också.
  • Jag har startat en sajt som heter Fritidsverket (www.fritidsverket.com) som är tänkt att bli en kunskapsbank om allt som har med barn och ungas fritid att göra. Det blir allt från artiklar om aktuell forskning till politikbevakning och det kommer även att finnas opinionsbildande texter. Jag har aktiverat många av mina gamla kontakter och den 1 januari sätter vi igång.
Hadar Nordin

ÅLDER 40
FAMILJ Fru, fyra barn
BOR Hus på Brännan
GÖR Fritidspedagog, lärare, debattör

Artikeln publicerades i Yippie 12 2019 på sidan 20