Mat & dryck Yippie Julextra 2015

Äta ute

Foto Anders Eliasson

Fler bilder:

Det har hänt en hel del på restaurangfronten i Härnösand.  Ju fler ställen att träffas på, desto mer folk på stan – och desto trevligare. Vi har kollat in tre av restaurangerna som skapat nya miljöer för uteätarna.

Just nu växer Härnösands restaurang- och krogliv. De senaste åren har vi sett en rad moderna, fräscha restauranger etablera sig. En viktig händelse var när Sågverket för tre år sedan tog plats ute i Rö. Med sin genomtänkta inredning har det gett ringar på vattnet inne i centrum.
Senare helrenoverades Matbarens lokaler och skjutsade in Härnösand i 2010-talet. Förra året invigdes nya Tullportens Konditori med en moderniserad touch samtidigt som Köttmagasinet och Kajutan dök upp i år med tydliga profiler. Listan över restauranger som byggt och byggt om kan bli lång.
– Ju fler krogar, desto mer folk, menar Jonatan Norberg som äger VäggiVägg, Logen och Matbaren.

Att det finns mer att välja mellan tror jag lockar fler människor att gå ut och äta. – Kristoffer Brantefalk, Köttmagasinet

OCH HAN VERKAR ha rätt. Samtidigt som restaurangutbudet växer verkar det som att allt fler Härnösandsbor tar sig ut för att njuta av en matbit på stan.
Krögarna som Yippie har talat med är eniga om att ett vinnande koncept är att skapa arenor för folk att umgås. Att gå ut och äta på restaurang behöver inte vara en så stor grej, menar de. Det handlar om att skapa ställen för folk att umgås på, att ge Härnösandsborna någonstans att gå efter jobbet.
– Jag tycker att det blir bättre och bättre på den punkten. Den senaste tiden har vi fått tre nya bra restauranger i Härnösand som har sina egna koncept. Det är bra för Härnösand, säger Basel och Boodi Afana som äger Kajutan och Rutiga Duken tillsammans.
Kristoffer Brantefalk som äger bland annat Köttmagasinet, Hamnkrogen och Portalen tror också att det är utbudet som lockar ut fler människor att äta på restaurang och oftare.
– Det är en bra utveckling, menar han. Att det finns mer att välja mellan tror jag lockar fler människor att gå ut och äta.

ATT RESTAURANGERNA HAR egna koncept är en fördel enligt flera av Härnösandskrögarna.
– Det är viktigt att restaurangerna är tydliga i sin profil. Ett problem som varit tidigare är att restauranger är bra på lite av varje, och det uppskattas inte av kunderna på samma sätt. Tydliga restaurangkoncept som i storstäderna gör att vi tillsammans hjälper till att bygga uteätarkulturen i Härnösand, säger Jonatan Norberg.
– Att gå och ta en hamburgare behöver inte vara en stor grej, säger Kristoffer Brantefalk. Jonatan Norberg fortsätter:
– Det gäller att skapa uteätartrenden, det gör vi med hjälp av bra kvalitet, genom att bygga förtroendet hos kunderna. När folk vet att vi har bra mat vill de gå ut i högre grad.

ATT DET STÖRRE restaurangutbudet märks i centrum, intygas av Henrik Skyttberg som är centrumutvecklare på Handelsplats Härnösand. Han märker en större rörelse på stan vid exempelvis lunchtid.
– För en stad med 25 000 invånare är det riktigt bra. Nu har vi en sportbar i stan, flera exklusivare restauranger och hamburgerbarer. Det är jätteviktiga satsningar med nytänk som gör att Härnösand blir en allt tydligare mötesplats där folk träffas, äter god mat och umgås tillsammans. Nu har vi ett bättre restaurangutbud än på många år och det är jätteroligt, säger han.

 

Väggivägg

Jonatan Norberg, Väggivägg

Jonatan Norberg, Väggivägg

I höst har restaurangen Väggivägg genomgått stora förändringar i både meny och lokal.
– Profilen har länge varit ”fine dining” med lokal inriktning, men nu vänder vi helt om och satsar på maträtter från hela världen med fokus på smakerna. Vi har minskat storleken på rätterna till mellanrätter där två rätter är en varmrätt, säger Jonatan Norberg.
– Det är roligare att arbeta på det sättet. Det är en större meny där det går fler rätter vilket gör att tempot i köket ökar.
Dessutom har Väggivägg totalrenoverat hela matsalen. Första helgen i oktober hade nya VäggiVägg, som fått en helt ny inredning med bland annat en kyrkbänk från Domkyrkan och klaffbord, invigning
– Tanken har varit att skapa en mer levande miljö där vi riktar in oss på mindre sällskap i en mer intim miljö, berättar Jonatan Norberg.

Ägare: Jonatan Norberg, 33


 

Kajutan Sportsbar

Bröderna Boodi och Basel Afana, Kajutan.

Bröderna Boodi och Basel Afana, Kajutan.

I april 2015 återuppstod Kajutan Sportsbar. Bröderna Boodi och Basel Afana, som också äger kaféet Rutiga Duken, såg ett behov.
– En riktig sportbar, med mat som passar till det konceptet, behövs i Härnösand, säger Basel.
– Många ville ha ett ställe att kolla sport, äta bra mat och umgås. Nu har de fått det!
Ett halvår senare är det full rulle för bröderna, som nyss byggde ut och renoverade en del av restaurangen.
– Vi har byggt ut med en helt ny del där bland annat ljudisoleringen är bättre. Det har gått riktigt bra. Vi har bra drag, oftast är det fullsatt på fredagar och lördagar.
Boodi och Basel satsar nu på längre öppettider och fler temakvällar.

Ägare: Boodi Afana, 26 Basel Afana, 29


 

Köttmagasinet

Kristoffer Brantefalk, Köttmagasinet.

Kristoffer Brantefalk, Köttmagasinet.

Konceptet med Köttmagasinet har Kristoffer Brantefalk utvecklat från grunden. Nu satsar han på försäljning av kött och annat lokalproducerat på övervåningen.
– Vi kommer utöka och sälja mer råvaror. Nu inför jul kommer vi sälja sillar, strömming och egenrökt lax här uppe. Folk vill äta bra mat, och hit ska folk kunna gå in och få med sig bra råvaror som de kan äta hemma.
Köttmagasinets övervåning har genomgått stora förändringar när det gäller utseende och känsla.
– Tidigare var det mer som en engelsk klassisk pub här. Jag vill ha en mer modern känsla precis som restaurangen i övrigt. Tanken är att det ska bli mer som en butik med bra råvaror här.

Ägare: Kristoffer Brantefalk, 29

Artikeln publicerades i Yippie Julextra 2015 på sidan 12