Näringsliv
Kaffekung Erik Hultin

Fler bilder:
En ”franchisemorsa”. Det är så Erik Hultin, 60, kallar det bolag som byggts upp till ett starkt varumärke. Kaffepunkten finns numera inte bara i Sverige utan även i Finland, Danmark och Norge.
– Mitt mål är att fördubbla kedjans omsättning inom fem år, säger entreprenören som även är lokalpolitiker för Centerpartiet och en genuint trygg man som följer sitt hjärta.
Under hela sitt yrkesliv har Erik sysslat med sälj i olika sammanhang.
– De första erfarenheterna av det skaffade jag mig genom att driva en kiosk och servicebutik i Boden under åtta år, berättar han.
Efter det fick han Sverige som arbetsfält.
Det var också då som kaffe blev den heta grejen för honom.
– Sett till omsättning i dollar är kaffe världens andra största handelsvara, efter olja, upplyser han.
Många slåss om marknadsandelarna men långt ifrån alla blir långlivade.
Kaffepunkten är en 15–åring som allt fler känner till.
Det är som med Erik Hultin i Härnösand.
Hans ansikte är bekant för de flesta.
Företagare, politiker, kör en fin bil – en svart Mercedes som han älskar – och har en härlig motorbåt. Sticker ut.
Säkert stör det en och annan.
– Men den som lärt känna mig vet att jag inte är någon som vill vara dryg. Jag vill bara leva ett gott liv med min familj.
1989 lämnade Erik kiosken i Boden för att sälja kaffemaskiner åt den stora kedjan Krogab, numera Scanomat.
– Jag blev handplockad dit. Värvad. Någon såg att jag nog skulle kunna kränga mer än varor över disk och det var en helt riktig bedömning.
Där inleddes på allvar den säljresa som fortfarande pågår och som lett till att Erik flyttat till olika städer för att kunna anta de utmaningar som nya anställningar inneburit.
– Efter Boden blev det Umeå och sedan Sundsvall.
Tre döttrar och en skilsmässa har det också blivit.
– Jag träffade min nuvarande hustru för 26 år sedan och alldeles efter millennieskiftet flyttade familjen till Härnösand.
Då hade Erik inte bara sålt kaffe– och juicemaskiner utan även jobbat tre år för Eniro och varit med om att introducera tacos för svenska folket genom Old El Paso.
– Det där med tacos var ju en speciell grej, minns han.
– I början av 90–talet gick det från att vara okänt för de flesta till att bli favoriträtten för fredagsmyset. Det var en hysterisk efterfrågan på produkterna och bara att köra på så mycket man orkade.
På sitt sätt var det något liknande med etableringen av moderna kaffemaskiner.
– Jag var med på den tiden då det mest rörde sig om sådana där små kaffeautomater med hett vatten och pulver som företag erbjöd till kunder. Sedan skedde det en snabb utveckling och när de riktigt bra maskinerna kom ville alla – bensinstationer, hotell, kommuner – ha dom.
Fina förutsättningar för en rutinerad säljare med stort kontaktnät.
– Det fanns hur mycket som helst att göra, säger Erik.
Historien om Kaffepunkten inleddes för 15 år sedan, 2008.
– Då blev jag kontaktad av min före detta chef som funderat på om vi inte kunde starta ett eget bolag inom kaffebranschen. Vi kunde branschen och var överens om hur vi ville ha det.
Erik sade upp sig från det bolag där han jobbade, satt i karens i en tid innan han kunde börja vara aktivt i det nya bolaget med kaffe men under den tiden formades och finslipades strategin och organisationen. Och, man fixade finansieringen.
– Även här var det goda kontakter som var guld värda. Vi fick ett fantastiskt bra lån och sedan fanns det inga hinder, bara möjligheter.
Kaffepunkten lanserades metodiskt och snabbt skrev bolaget avtal med kommuner och företag i Norrland. Sedan i andra delar av Sverige.
Men medvetet i n t e i Stockholm.
– Alla vill in där, konkurrensen var och är mördande. Vår inställning var, låt andra slåss där så fokuserar vi på resten av landet.
Detta som en franchisekedja, med Eriks bolag som navet som allt snurrar kring eller utgår ifrån.
Därav smeknamnet ”franchisemorsa”. I det bolaget finns bara en anställd: Erik.
– Min kollega har lämnat bolaget och är lycklig friherre men på vägen har det bildats en hel rad bolag som anslutit sig till kedjan.
Alla med inriktning på att sälja och serva kaffemaskiner, juicemaskiner och erbjuda branschens bästa kundvård.
– Du når inte den här positionen utan att ha en suverän relation med kunderna, säger Erik. Utöver att erbjuda franchisekontrakt som ger stor frihet för dem som ansluter sig och bygger på gemensamma värderingar och en filosofi som bygger på hållbarhet, långsiktighet och högsta kvalitet i alla led.
Säljsnack, visst.
– Men jag menar att det är precis så här det är och hur det fungerar, säger han.
– Vi som jobbar med Kaffepunkten har en jäkla yrkesstolthet. Jag önskar bara att vi skulle bli fler kvinnor i kedjan, för det är väldigt många män…
Numera finns Kaffepunkten i Sverige, Norge, Danmark och Finland.
På hyllorna i Eriks kontors– och lagerlokaler står rader av kaffeförpackningar – ”mest kaffe från Colombia och Mexiko – och kaffemaskiner av olika märken.
– Jag är delaktig i produktutvecklingen för flera av dem, i synnerhet dem från HLF och Animo.
Hur många kaffemaskiner från Kaffepunkten finns utplacerade i Sverige?
Där har Erik ingen exakt siffra.
– Men om jag ska gissa, grovt… kanske 1 500, 2 000. Kanske fler.
Vilket kaffe är godast?
– Det är så humörstyrt, men jag vill i regel ha det svart och absolut i n t e svagt.
Konkurrenterna nämner han aldrig vid namn.
– Jag pratar för mina varor och inte om andras. Jag säger aldrig ett ord om någon annans kaffe. Om folk frågar varför jag tycker att dom ska köpa vårt kaffe och våra maskiner, erbjuder jag dem alltid att testa och bilda sig en egen uppfattning.
Testa och bilda sig en egen uppfattning var precis det han själv gjorde när han hamnade i politiken.
Det var två år innan Kaffepunkten var på banan och Erik reagerade starkt mot den verksamhet som FRA, Försvarets radioanstalt, ägnar sig åt.
– Jag gick ut och berättade vad jag tyckte och det tog hus i helvete, säger han med ett flin.
Radio, TV och tidningar intervjuade härnösandsbon som talade om hotet mot den personliga integriteten.
När Centerpartiets Jonny Lundin hörde av sig och undrade om han inte kunde tänka sig att engagera sig för partiet på kommunal nivå, tänkte Erik, ”okey, jag testar väl.”
Att jobba politiskt var inget han sett komma.
– Nää, inte alls. Men jag kunde ju känna att jag kanske hade n å t att komma med och tillföra.
Efter ett tag blev det dock en brytning med (C) och Erik engagerade sig i stället inom Piratpartiet, som han tyckte hade en ideologi som bättre stämde med hans egen.
– Jag var rätt aktiv där, ända till dess att jag upptäckte att det inte fanns den kraft och beslutsamhet som jag hoppades. Det började gå på halvfart i Piratpartiet och då avtog min lust att fortsätta där.
Så, han återvände till (C).
– Det säger mycket om Centerpartiet att de tog emot mig efter den utflykt jag gjort och välkomnade mig tillbaka.
Nu jobbar han som fritidspolitiker vid sida av Kaffepunkten och är särskilt nöjd över att starkt ha bidragit till att Härnösands kommun inte gick in som delägare i Midlanda flygplats.
– Min inställning är den att medborgarna ska vara fria att styra över så mycket som möjligt i sina liv och kunna göra sina egna val. Jag strävar efter att påverka så att pengarna i den här kommunen används på rätt sätt, enligt mitt sätt att resonera.
– Det är intressant och lärorikt och ibland frustrerande att delta i politiken men jag gör det för att jag hoppas att jag kan göra en del nytta som kommer många andra till del.
Erik Hultins tanke är att sätta punkt om fem år.
Med företagandet, alltså.
Sälja sitt bolag och njuta av ett liv som pensionär.
Om det blir så är osvuret.
Så länge man har kul på jobbet så…
– Det är det jag sagt till mig själv och eftersom jag alltid har triggats av att ha mål att jobba emot – jag är ju säljare! – ska jag försöka fördubbla Kaffepunktens omsättning till dess att jag fyller 65 år.
– Inte ska det väl vara omöjligt..?
Han säger det med ett leende som avslöjar att han är lika road av tanken som övertygad om att han kommer att lyckas.
Något annat som tilltalar honom är att en dag skriva en bok om allt han har varit med om.
– Det har skett så många galna, roliga, dramatiska, osannolika saker på vägen hit att det nog skulle kunna bli läsvärt.
Fakta
ÅLDER 60
BOR Hus på fastlandet i Härnösand
FAMILJ Fru, tre döttrar, varav en hemmaboende, och tre hundar
YRKE VD/försäljningschef för Kaffepunkten
FRITID Många, men väljer båten
FAVORITPLATS På vattnet och tillsammans med goda vänner
DET BÄSTA MED HÄRNÖSAND Klimatet och närheten till resten av Sverige
0 comments