Kultur & nöje
Häxprocesser i fokus

Fler bilder:
Under sommaren kan man se konst på olika håll i Ångermanland när det åter är dags för konsttriennalen i Västernorrland. ”Det stora oväsendet” är den andra upplagan av konstfestivalen och visas på tio platser. För Härnösands del handlar det om Härnösands Konsthall och Västernorrlands Museum.
”Det stora oväsendet” är titeln på årets upplaga av Triennalen som tar avstamp i häxprocesserna 1675 i Västernorrland som var de värsta i Sveriges historia där över 100 oskyldigt dömda, mestadels kvinnor, avrättades.
Triennalens titel belyser hur stora samhällsförändringar, maktstrukturer och polarisering som präglade dåtidens häxprocesser fortsätter än i dag. Konstnärerna behandlar teman som våld, miljöförstöring och konspirationsteorier, men också folktro, gudinnemyter och drömmar om en hållbar framtid. Hälften av verken är nyproducerade eller platsanpassade.
Västernorrlands Museum är medarrangör i Triennalen, en stor samtidskonstfestival som äger rum i länet vart tredje år.
Som en del av triennalen visas för första gången en utställning av den internationellt hyllade konstnären Monica Sjöö (1938–2005) i Härnösand där hon föddes.
Monica Sjöö räknas, enligt Västernorrlands Museum, som en radikal ekofeministisk svensk konstnär och författare. Sjöö föddes i Härnösand men levde större delen av sitt vuxna liv i Bristol där hon var aktiv i kvinnorörelsen. I hennes konstnärskap flätas politisk aktivism, feminism och andlighet samman.
Monica Sjöö har nyligen uppmärksammats i stora retrospektiv på Moderna Museet i Stockholm och Malmö, samt i Storbritannien. Monografin ”Den stora kosmiska modern” kom ut 2023. Utställningen innehåller verk från 30 år av Sjöös konstnärskap.
På Härnösands Konsthall visas som en del av en grupputställning med följande konstnärer: Laia Abril, Maja Daniels, Simon Ferner och Zafira Vrba Woodski.
Maja Daniels utgår från händelser i Älvdalen, norra Dalarna, en plats som kom att spela en viktig roll i Sveriges historia relaterat till häxprocesser. År 1667 anklagades den 12-åriga flickan Gertrud Svensdotter för att ha gått på vatten i Älvdalen. Denna händelse markerade början på ”Det stora oväsendet”
Laia Abril är en forskningsbaserad konstnär som arbetar med fotografi, text, video och ljud, med fokus på biopolitik och genusfrågor. Hon är förankrad i en politiskt engagerad, processdriven metod som använder strategier för forensisk estetik och motberättelser, och ifrågasätter dominerande historier och representationens politik.
Simon Ferner driver sedan 2020 projektet Arkiv S som kartlägger rasistiskt våld i Sverige med fokus på 1990-talet. Ferners konstnärliga praktik kretsar kring bortglömda och dolda delar av vår gemensamma historia.
Zafira Vrba Woodski deltar med en konstfilm som heter Death is My Pronoun som visas på konsthallen hela sommaren.
0 comments