Näringsliv
Härnösand får en ny bro till Härnön
3 broar rivs och 3 broar byggs
 
															Broprojektet drivs som ett samverkansprojekt mellan Härnösands kommun och PEAB. Härnösands kommun representeras av tekniska chefen, Niclas Hälldahl och projektledare, Staffan Gilliuson.
- 
Öppningsbara bron 
 Spektaktulär mittdel kommer att byggs i Lettland och är 44 meter lång och 18,5 meter bred, väger 250 ton. –Vi kommer att behöva skohorn för att få den här biten på plats, säger PEABS platschef Anders Edin. Den fraktas från Lettland till Härnösands hamn och körs på trailer till lanseringsplan, därefter sätts sista mittdelen på plats.
- 
Nya Nybron 
 Inspirerad av den gamla vindbron. Nya bron görs av cement och i mitten, i den öppningsbara delen är den gjord av underhållsfritt rostfritt stål. Invigning i början av juni 2026.
- 
Byggledning 
 I barackerna sitter PEAB med platschef Anders Edin och mättekniker Ulf Parhammar. Från baracken utgår mättekniker, grävmaskinister, grundarbetare, snickare, armerare. Cirka 30 personer kommer att vara engagerad i brobygget.
- 
Provisorisk bro 
 Landfästet har tagit plats.
 26/8 stängs båtfarleden och provisoriska bron byggs till Härnön.
 2/9-30/9 Efter det leds trafiken om över den provisoriska bron.
- 
Gamla Nybron 
 Nybron rivs och allt material återanvänds.Betongen används som fyllnadsmassa. Stålet sågas ner till en återvinningsanläggning.
- 
Pråmen Hans 
 Används för att borra pålar till den provisoriska bron och sätta ut den. Från ”Hans” pålar och jobbar man ifrån, används även för att frakta verktyg och byggnadsmaterial.
 Längd 71,5 meter Bredd 15,5 meter
FAKTA
Invigning nya bron
Juni 2026 (Projektet avslutas dec 2026)
Kostnad
225–250 miljoner
Bron klarar
last på 74 ton

 
			



 
								 
															 
															 
															 
															 
															 
															 
															 
															 
															 
															 
															 
															 
															 
															 
						
0 comments