Podd
Linnea lämnade London
Du hittar podden på www.harnosandspodden.se
Linnea Therese Dimitrou är konstnären som pausat det egna skapandet för ett jobb som curator på Västernorrlands Museum. Ett jobb hon trivs med. Hon har det senaste halvåret gjort en djupdykning i Bengt Lindströms konstnärskap inför utställningen BÄRSÄRK som har premiär den 18 oktober. Samtidigt visar glaskonstnären Erika Kristofersson Bredberg sin utställning Vittring på Vittra – med motiv som också påminner om Lindströms motivvärld.
USA GLASGOW LONDON UMEÅ HÄRNÖSAND
Linnea var en bestämd 17-åring som sökte sig till konstskolor i England och Skottland för att utveckla sitt eget konstnärskap. I Sverige fanns inte så mycket att hämta på konstutbildningarna, tyckte hon. Med tre graviditeter, en svår canceroperation bakom sig, så har hennes eget konstnärskap inneburit ett antal omstarter. Men det har ändå blivit många utställningar. Bland annat i Singapore 2024 och 2023 ett konstprojekt avsett att förgylla genomfarten i Älandsbro.
– JAG TYCKER Y:ET ÄR FULT
Inte gillar hon Y:et och inte är hon heller den som tidigare varit särskild berörd av Bengt Lindströms skapande. Men hon vet vad hon talar om. Härnösands-konstnären Anders Lidén, som bidragit med mycket kunskap inför den nya utställningen, har utnämnt Linnea till den nya och främsta Lindström-kännaren i världen. Med en enastående envishet och uthållighet har hon tagit sig igenom allt vad som funnits att ta del av.
EN IMPONERANDE KATALOG
Som curator för Bengt Lindströms jubileumsutställning har hon haft en kolossal mängd material till sitt förfogande. En imponerande fullödig utställningskatalog på 94 sidor har hon skapat som nog blir det slutgiltiga omdömet om Bengt Lindström och hans konstnärsliv.
– Jag har då och då gjort ungefär som Lindström gjorde framför en målning: tagit ett steg bakåt, liksom kisat lite och försökt se helheten med lite distans.
Vad jag sett är en skicklig tecknare vars modernistiska skolning blev ryggraden i den vilda och intuitiva lek med färg som kom att presenteras som del av konstriktningen Nouvelle Figuration.
SANNINGEN OM Y:ET
Men Linnea har också hittat vad som kan vara sanningen om Y:ets tillkomst.
– När jag öppnar en orörd låda och hittar en nött katalog över Gérard Voisins arbete tror jag inte mina ögon. Vad gör Y:et här?
Den väl avvägda formen i Voisins Kristus, som även i svartvitt ger ett omedelbart intryck, saknas i Lindströms Y där måleriet i stället är dominerande. De skiljer sig helt klart MEN likheten i idé och komposition gör ändå att det tycks fräckt att inte ens nämna influensen.
Lyssna till Linnea i Härnösandspodden om hennes eget konstnärskap och ta del av hennes utställningskatalog. Jag lovar en spännande läsning och en spännande lyssning.



0 comments