Intervju Yippie 12-13 2023

Livet tog en ny vändning för Marcus

Doktor på distans

Text Dag Jonzon Foto Kenneth Zetterlund

Härnösand och Mittuniversitetet har fått en ny doktor. I Pedagogik. Han heter Marcus Sundgren och växte upp nära Brännaskolan, men lärare som mamma tänkte han aldrig bli. Snarare programmerare, men livet tog en annan vändning. Som ung lägerledare hos KFUM på somrarna i Aspnäs, fick han höra att han var så bra med barn och borde bli lärare.
Okay tänkte Marcus och slängde in en ansökan som resulterade i examen som Matematik och NO-lärare 1994. 30 år senare, efter att undervisat tusentals studenter och lärare, har han nu sin nyvunna doktorshatt.

Kappseglare och curlingspelare
Forskarutbildningen startade för tio år sedan och lättnaden är stor över att äntligen passerat målsnöret. Marcus beskriver sig som en prokrastinerare, en som gärna skjuter upp saker. Därför trodde han inte själv på ett yrkesliv med så avlägsna mål som finns i akademin. Bättre var att tävla i kappsegling och curling och windsurfa. Fyra SM-silver och många andra segelvinster har det blivit. Både med familjebåten Inferno 29,och i 2-Krona- och Express-klasserna.
Det var Marcus pappa som väckte segelintresset när han lät Marcus som nioåring testa en Optimistjolle. En livslång passion blev resultatet. Seglingen handlar om fysiska utmaningar, taktiskt och strategiskt tänkande. Att få jobba med hjärnan. Samma egenskaper behövs som windsurfare, i curling och för att få ihop den 138 sidor långa avhandlingen. Syftet är att bidra till förbättrad pedagogisk utbildning och nya metoder för bra on-linelärande för universitetslärare och studenter.

Från ABC 80 till AI och Malta?
Marcus själv är ett barn av den framväxande digitala teknologin som på så många sätt förändrat vårt sätt att leva, lära och jobba. Det behövs nya strategier och metoder för att hantera falska fakta, kommunikationssatelliter, internet, bärbara datorer, smarta telefoner och tv-apparater som blivit till en ny verklighet för så många av oss, särskilt de unga idag.
På högstadiet kom Marcus i kontakt med den svenska persondatorn ABC 80 från Luxor, Namnet ska uttydas ”Advanced Basic Computer for 1980.” Han fick prao på dåvarande landstingets dataenhet. Där fanns bara stordatorer och praktiken bestod av att titta på de stora maskinerna och bandbytena. Som sextonåring fick han en Amiga 500 dator med möjlighet till spel och grafikkort och då växte intresset. Han fick upp ögonen för web-design och vilka möjligheter det fanns med datorer.
På 1990-talet fick han i sin utbildning kontakt med lärarhögskolans datasalar, men nästan inga av studenterna kunde skriva i Word eller använda datorer för bibliotekssökning eller kommunikation.
Den bristen blev Marcus inträde till Högskolan och senare Mittuniversitetets institution för utbildningsvetenskap. Han och Jonny Lundin (numera c-politiker) fick i uppdrag att dela med sig av sina kunskaper, utveckla ITK-stöd och kurser för lärare och studenter.
– Jag har arbetat med teknikstött lärande och undervisning på distans sedan 1994. På institutionen för utbildningsvetenskap är närmare 95 % av kurserna på distans. Det har därför varit rätt självklart att min forskning vill undersöka hur samspelet mellan lärare och student kan förbättras.
Nu när avhandlingen är klar, har jag skickat in ett akademiskt konferenspapper tillsammans med en kollega och härnösandsbo, Susanne Sahlin, som disputerade 2019 på Mittuniversitetet. Vi hoppas bli antagna till en forskningskonferens på Malta i slutet av maj. Innan dess har vi nog hunnit få i familjesegelbåten och hunnit med några segelrundor. Om det blir en fortsatt karriär med sikte på att bli docent och i förlängningen professor, vet inte prokrastineraren. Men nya högre pensionsåldern kan göra att jag hinner, skrattar Marcus.

Avhandlingen i tre exempel
En akademisk doktorsavhandling låter sig inte sammanfattas utan att väsentliga nyanser försvinner. Vad Marcus gjort är att han utgått från en modell skapad av en av pedagogikens främsta tänkare, den amerikanske filosofen, psykologen och pedagogen John Dewey. Han lanserade det som populärvetenskapligt kommit att kallas ”Learning by Doing”.
Marcus har framför allt tittat på hur en moderniserad variant av modellen kan fungera för distansstudier. Hur viktigt det är att inte bara uppmärksamma hur faktakunskap lärs ut. Lika viktigt är att det finns utrymme för våra känslor, våra emotioner bakom skärm och kamera. Allra viktigast är dock att gruppen först får träffas fysiskt och socialt på Campus och lära känna varandra. Då törs man längre fram vara öppen, känna trygghet och tillit på distans. Erfarenheterna från pandemin är att de studenter som inte kunde träffas i början av kurserna haft större svårigheter i sina distansstudier.

MARCUS SUNDGREN

GÖR: Doktor i pedagogik
HUSTRU: Johanna Sundgren, rektorsstöd Ala Skola, Söråker
BARN: Thea, 22 år, personlig assistent
PÅ FRITIDEN: Segling, curling och frimureri

Länk för att ladda ned Marcus
https://bit.ly/ExploringDigTech

3 EXEMPEL PÅ MARCUS FORSKNING

LYSSNA ÖPPET PÅ VARANDRA
När Marcus och tre seglarkompisar köpte en Express-segelbåt 2015 för att tävla i SM 2017 använde de sig av Marcus pedagogiska metod. De satsade allt på att lära känna sin nya båt, lära sig hur den skulle seglas. Målet var att bli topp 10 på SM på Ulvön..
De uppfyllde modellens krav på att fungera som en social grupp med närvaro. De hade ett mål. De var kritiskt tänkande och analyserande. De lät allas synpunkter komma fram och diskuterade utan att angripa någon. Resultatet blev ett fantastiskt team i båten. De var trygga och gjorde allt för varandra. Och de nådde nästan ända fram.

BANTA ELLER HUR FYRA BLIR FEM
Ett pedagogiskt båtexempel till. För att få ut mesta möjliga kraft ur seglen är det bra att besättningen kommer så nära båtens tillåtna viktgräns. I Expressklassen är det 385 kilo.
Vårt problem att angripa och lösa med kunskap var att vi var 40 kilo för lätta. Vad gör vi?
Vi har två alternativ för att nå 385 kilo. Det ena är att vi äter upp oss tio kilo var för att bli tyngre. I stället kom vi – efter en trygg dialog – fram till att vi bantar fem kilo var, tar in hustrun till en av oss i besättningen. Hon väger under 60 kilo.

SKAPA OMSLAGSBILD MED AI
Du har ett problem. Du vill skapa en omslagsbild till din doktorsavhandling. Marcus med sina digitala kunskaper tog hjälp av AI-verktyget Bing Chat i webbläsaren Edge som kan skapa bilder från ord. Han skrev in avhandlingens nyckelord som till exempel emotionell närvaro, högre utbildning, utbildningsdesign och pragmatism. Resultatet blev ett lyckat AI-genererat konstverk på omslaget.

Artikeln publicerades i Yippie 12-13 2023 på sidan 24